Filip Johansson lämnar LIF
Publicerad: 2020-03-25
Det står nu klart att den 20-årige backen Filip Johansson lämnar Leksands IF efter fem år i föreningen och nu fortsätter sin resa i Frölunda HC.

Filip Johansson, med Fagersta AIK som moderklubb, kom till Leksands IF från Avesta BK inför säsongen 2015/2016. Under sin första säsong i Leksands IF representerade Johansson föreningen på både U16- och J18-nivå. Redan under sin första riktiga juniorsäsong blev han ordinarie i föreningens J20-lag och säsongen därefter gjorde han bejublad debut i representationslaget där han inte minst stod för en framgångsrik vår. Under de två senaste säsongerna har han varit ordinarie i föreningens herrlag, och stod under den nyligen avslutade säsongen för 4 poäng (2+2) på 39 matcher i SHL. Totalt har Filip Johansson spelat 139 tävlingsmatcher i representationslaget för Leksands IF på herrsidan.

Förutom klubblagsspel har Filip Johansson även representerat landslagen från U16 hela vägen upp till och med J20. På meritlistan finns även dubbla brons med Dalarna i TV-pucken, SM-silver med J18 samt en bronsmedalj från J18-VM.

Filip Johanssons hockeyresa går nu vidare i Frölunda HC där han skrivit på ett tvåårskontrakt. Vi tackar Filip för hans sejour i Leksands IF för den här gången.

Richard Brasar