August Berg är tillbaka
Publicerad: 2022-02-12
Trots förlusten bjuder August Berg på ett stort leende efter matchen mot Örebro. Den unge backen skadade sig redan i september och de flesta trodde att säsongen var körd. -Jag har betat i rejält när det gäller både rehab och annan träning.

I torsdagens match fick August begränsat med speltid.
-De hade nog en plan med det där. Jag spelade bara två och en halv minut då.
Idag blev det mer. August gick in på Matt Caitos plats tillsammans med Calle Själin och klockade in över 15 minuter under lördagseftermiddagen. Han är hyfstat nöjd med sin egen insats.
-Som back ska jag hindra mål och det gjorde jag idag, säger August bestämt.
Leksand meddelade tidigt att det inte skulle bli några fler matcher för August den här säsongen på grund av den allvarliga skadan. Men tjugotvååringen berättar att det inte ingick i hans egna planer.
-Jag skulle bara tillbaka, men jag vet att många är förvånade. Det är så roligt att vara här, säger August och det fullkomligt lyser av spelglädje om honom.

Olika matchbild

Matchen mot Örebro då? I torsdags var Leksand klart bättre och vann rättvist.
-Jag tycker att de spelar bättre försvarsspel i dag. Sen är det oftast så att matcherna skiljer sig åt, säger August som anser att det var en jämn match .
-Vi var nära att kvittera och jag tycker att vi gjort oss förtjänta av en kvittering och en poäng med chans att kriga om två.
Leksand har ingen vidare statistik mot Örebro borta men August vill inte tänka så.
-Jag försöker att inte ha några spöken. Varje match är ju ny.

Läktarseger

Örebro vann på isen men undrar om inte Leksand tog hem segern på läktarna. De tlllresta supportrarna sjöng på trots underläget.
-Det var bra tryck även om det inte var som i Tegera, säger August som berömmer Leksandsklacken.

Vad har du för mål med resten av säsongen?
-Att ta SM-guld! Och för egen del att spela så mycket som möjligt och utvecklas till en bättre spelare, säger August med ett strort leende.

Katharina Dalmalm