Knuts om vinsten mot Oskarshamn
Publicerad: 2022-03-28
Leksands center Jon Knuts tackar publiken för det speciella stödet i kvällens vinst mot Oskarshamn. Att Leksand kunde vända underläge och vinna. – En vanlig match hade vi kanske inte grejat det här.

Jon säger att han kände hur publiken gav laget energi och hur killarna på isen kunde bjuda tillbaka.
– Och jag vill ge en stor eloge till Superstars och Leksands IF för alla kampanjer på sociala medier. Det har varit så roligt att följa.
Det märks att Jon verkligen uppskattar att det kom så många till Tegera en måndag kväll.
– Jag vet att det inte är lätt med den veckodagen så jag är full av beundran över alla som kom hit. Ni var en sjätte utespelare!

Assist ikväll

Jon gjorde mål i lördags och en assist ikväll. Har du blivit poängkung?
– Haha! Nä jag har min givna roll. Men sen känner jag att det börjar bli vår och slutspel. Jag spelar oftast min bästa hockey såna här matcher, säger den trettioettårige trotjänaren som är så viktig för Leksand när det vankas kval eller slutspel på vårkanten.

Vad säger du om matchen?
– De första minuterna är vi påkopplade men vi får inte ut något av det. Vi får inte tryck på deras spelare. I stället får de kontroll över matchbilden. Men sen sa vi att det här skulle inte vara säsongens sista match, säger Jon bestämt.
Och publiken fick se ett mycket bättre tryck i period två och tre. Mål två och tre görs på returer nära kassen. Kämpamål alltså.

Viktigt att det inte blev reducering

I tredje perioden reducerar Oskarshamn till 3-2 med drygt åtta minuter kvar. Jon håller med om att det var en viktigt att målet blev bortdömt.
– De körde en tekningsvariant som jag gick på. Så vi får tacka deras spelare som ger (Calle) Själin en crosschecking så att det inte blir mål.
Oskarshamn får med sig ett powerplay och tar ut målvakten med ca sex minuter kvar så att det blir spel sex mot fyra. Men istället för en reducering blir det 4-1 i tom bur. Marek Hrivík sätter pucken från sin position bakom egen målbur. Mycket imponerande!
– Han får tid att kolla upp och då löser han det där, säger Jon glatt.

Kom till Tegera imorn tisdag

Vi hoppas på samma fina stöd i den avgörande matchen i morgon tisdag. Jon är positiv och tycker att hemmaplansfördelen talar för hans lag.
– Kan vi spela som i period två och tre kommer vi ordna det här.

Katharina Dalmalm