Martin om vinsten mot Rögle
Publicerad: 2021-11-27
Det blev vinst med 4-1 för Martin Karlsson och laget nere i Ängelholm. Serietvåan Rögle hade inte tappat en trepoängare på hemmaplan sen i våras, vilket gjorde segern ännu skönare. – Vi har hittat tillbaka till vårt spel, plus att vi jobbar hårt, säger forwarden efteråt.

Halva matchen var mållös och Leksand spelade lugnt och stabilt i försvarsspelet. Det var stor skillnad mot torsdagens målkalas mot Linköping.
– Där funkade inte spelet utan vi krigade oss till två poäng. Idag sitter passningarna på tejpen och vi hittar varandra i uppspelen, säger Martin.
Han fick se Justin Kloos bryta dödläget genom ett mycket snyggt mål i mittperioden.

Skickliga styrningar

I tredje perioden gör Leksand både 0-2 och 0-3 genom mål av Calle Själin och Emil Heineman. Det blev ingen kasse av Martin ikväll, men han bidrar med en fin målvaktskymning till Själins skott. Däremot gjorde Martin två mål i torsdags. Båda var skott som han vinklade in i mål. Är det tur eller skicklighet?
– Jag försöker vara där det händer och jag vet att om jag får tipp på pucken så ställer man målvakten. Det andra målet… där såg jag att pucken skulle komma och kan både vinkla in den och skymma deras målvakt, förklarar Martin.
Så leksandsif.se drar slutsatsen att det inte är så mycket tur involverat alltså.

Du har ju varit ruggigt bra de senaste matcherna. Vad är hemligheten?
– Haha, jag är pigg i kroppen och har fått lite mer speltid. Så det har kanske bidragit, säger Martin glatt.
Han har inte spelat med sin radarkompis Jon Knuts den senaste tiden. Och Martin tror att det kanske gjort att han varit tvungen att vara lite mer på tårna.
– Jon och jag är så vana vid varandra, så det kanske är utvecklande med det här bytet, säger Martin, men det märks att han saknar den skadade Jon Knuts.

Stökig framför mål

När det blir avblåst framför motståndarnas kasse är Martin där. Och det blir ofta lite småtjafsigt. Det verkar som att Martin är bra på att reta upp folk.
– Tycker du det? Jag som bara försöker bjuda dom på fika. Men det är ingen som vill komma in på kaffe, säger Martin med ett skratt.
Han vet att han själv inte gillar att motståndarna är i närheten av hans målvakt.
– Så jag kan förstå att det retar dom att jag är där.

Viktigt att skadelistan minskade

Oskar Lang och Mikael Ruohomaa var tillbaka i spel efter sjukdom och skada. De får båda beröm av Martin som tycker att de bidrar med skicklighet och fart.
– Langen och Micke är viktiga pjäser för oss.
Mikael passade fram till Heinemans 0-3 och Oskars kedja med unge Isak Rosén och Nils Åman fick till några tunga byten i offensiv zon.

Kul att spela mycket

Nu väntar ännu en vecka med tre matcher. Hemma i Tegera mot Färjestad på tisdag och sen möten med Örebro borta och Luleå hemma.
– Jo, men det är jäkligt roligt att spela matcher. Det gäller bara att fokusera rätt och ta hand om kropparna, säger Martin som håller med om att det är lättare med ett tufft matchschema när man har en rad vinster i ryggen.
Det lyser av spelglädje om trettioåringen från Smedjebacken. Det märks att han gillar att bidra i poängprotokollet.
– Jag får hänga några kassar på tisdag så att du ringer igen. Va!? Är det ett hattrick som krävs för att det ska bli en intervju då? avslutar Martin glatt.

Katharina Dalmalm