Jubilaren matchhjälte mot MODO
Publicerad: 2020-01-11
Damlaget
I lördagens hemmamatch mot MODO Hockey spelade Wilma Johansson sin 200:e match i Leksands IF. Hon blev dessutom en av de mest tongivande spelarna i segermatchen med ett mål och tre assistpoäng. Segersiffrorna skrevs till slut till 7-2 för Leksands del.

Slutresultatet till trots så var det en tämligen jämn tillställning i Tegera Arena under lördagen. Det var MODO Hockey som kom att ta ledningen i matchen genom den tidigare leksandsspelaren Gracen Hirschy, men sedan var det hemmalaget som tog över målfabrikationen. 2-1 efter den första perioden blev till 3-1 efter 40 spelade minuter. Den tredje perioden kom sedan att bli ett riktigt målkalas då Leksand vann den avslutande ronden med 4-1 och matchen totalt med 7-2. Skottstatistiken i matchen vanns av gästerna med 19-30 men det var Leksand som stod för den klart bättre effektiviteten matchen igenom.
-Vi kom inte ut riktigt så starkt som vi ville men kom ändå ur den första perioden med en ledning vilket såklart var positivt. Vi släpper däremot till alldels för många frilägen och klara möjligheter för MODO. Vi måste spela tightare och vara noggrannare med var vi gör av pucken. Till slut stänger vi matchen helt i alla fall vilket såklart var väldigt bra för oss, säger jubilaren Wilma Johansson.

Viktiga poäng in på kontot

Att det var en extra viktig match under lördagen var alla väl medvetna om. Att Leksand återigen lyckades besegra MODO innebär att man nu befäst sin sjundeplats i tabellen och skapat sig 12 poängs försprång ner till MODO som befinner sig under strecket som skiljer slutspelslagen från kvallagen efter grundserien.
-Det är inte så många matcher kvar av serien så det var såklart en jätteviktig seger för att befästa vår placering i serien. Det är dessutom inte så långt upp till SDE och vi vill så klart klättra så högt vi kan, så det var en riktigt skön seger här mot MODO idag, säger Wilma Johansson om segern.

Lyckas man hålla formen intakt inför avslutningen av serien ser det alltså ljust ut för Leksands del att ta sig vidare till slutspelet, och Wilma Johansson menar att man haft en stark tro på sig själva inom laget trots att man varit inblandade i streckstriden under säsongen.
-Känslan i laget har varit hur bra som helst hela tiden. Vi jobbar som ett lag och vi vinner som ett lag!

Fick fira jubileum med fyra poäng

Inför lördagens match hölls en kortare ceremoni på isen för Wilma Johansson som alltså spelade sin 200:e match i föreningen. Hon debuterade faktiskt mot just MODO Hockey den 20 september 2014 och har sedan dess varit Leksands IF trogen. När matchen väl startade var det en laddad Wilma Johansson och när de 60 minuterna ishockey summeras noterar vi ett mål och tre målgivande passningar från hennes klubba i matchen.
-Det var verkligen jättekul att få göra match nummer 200 i Leksands IF idag. Det är kanske inte jättevanligt att man spelar 200 matcher i en och samma klubb, men en gång leksing - alltid leksing. Jag fick chansen i a-laget direkt när jag flyttade hit till Leksand, och de har trott på mig hela tiden. Framförallt i år har jag fått hur mycket förtroende som helst vilket jag trivs med, avslutar Wilma Johansson med stolthet.

Richard Brasar