Ytterells skottvilja lönade sig
Publicerad: 2016-12-04
Intervju
Backen Alexander Ytterell satte 3-1 och blev med det powerplay-målet matchvinnare i mötet med Rögle. – Det var en sten som släppte när pucken gick in, säger Alex efteråt.

Det var mycket som stod på spel i matchen i Tegera Arena. Om Leksand vann kunde man lämna över sistaplatsen i tabellen till Rögle. Men bortalaget tog ledningen på ett studsmål efter bara 1.36 av matchen. Och det var nog lite nervöst i Leksandslägret i första perioden.

– Vi ville bara bort från jumboplatsen så kanske kramade vi klubborna lite extra hårt, säger Alex som tycker att laget inte var på topp från början.

Bättre mittperiod

Inför andra perioden pratade killarna ihop sig och enades om att ta tag i det hela. Att de skulle gå mer på mål.

– Skapa lite kaos, helt enkelt. Och Martin Karlsson gör 1-1 genom att vara het på en retur. Han kämpar in målet, säger Alex som fick en assistpoäng där.

Några minuter efter kvitteringen får Leksand chans att spela fem mot tre. Men det vill sig inte i powerplay i andra perioden. Detta trots att Rögle drar på sig många utvisningar. Alex är nöjd med att domarna inte kompenserar Rögle, utan fortsätter att ta utvisningar när bortalaget spelar med för många spelare på isen.

– Det är inte ovanligt att domarna gör så, men de skötte det snyggt idag.

Äntligen PP-mål

I tredje perioden lossnade det äntligen i numerärt överläge. Med en sekund kvar av powerplay skjuter Eric Castonguay 2-1 på en retur. Och dryga tolv minuter in i perioden avlossar Alex ett skott som går in till 3-1. Han tackar backkollegan Nichlas Torp för målet.

– Tidigare har jag hellre passat än skjutit. Men Torpen sa till mig innan matchen att skjuta på allt, så jag lydde. Det har suttit i bakhuvudet att det inte funkat, så när pucken gick in var det en sten som släppte. Riktigt gött!

Alex tror att de två powerplay-målen betyder mycket för självförtroendet hos de som är på isen i den spelformen.

– Vi behöver få igång PP!

Spännande på slutet

Även i den tredje perioden fick Leksand flera chanser i numerärt överläge Och hela arenan trodde nog att matchen var avgjord när Jon Knuts spelade in 4-1 mellan benen på sig själv och målvakten Oscar Dansk. Men målet blev bortdömt för att Jon ansågs störa målvakten.

– Den regeln måste de se över! Knuts är inte inne i målgården utan nuddar bara målvakten med röven. Det har varit flera mål som blivit bortdömda den senaste tiden och publiken vill ju se mål, säger Alex om händelsen.

Istället för säker ledning blev det nu onödigt spännande eftersom Rögle gör 2-3 strax efteråt.

– Det blev hönsgård hela vägen in. De fick väl momentum efter sitt mål. Och man vet ju att det kan komma en felstuds och sabba allt. Men det var riktigt gött med segern.

Vem tycker du var bäst i Leksand ikväll?

– Torp! Han kommer tillbaks och gör det bra. Spelar hårt och tacklas. Han får spela sitt spel och jag hoppas att han fortsätter att ta för sig.

Snart dags för Rögle igen

På tisdag möter Leksand Rögle nere i Ängelholm. Och eftersom det var ganska irriterat på isen ikväll är det inte omöjligt att det blir en tuff match där också.

– Det ska vara lite grinigt. Det är hockey och det är kul och jag tror att publiken också gillar det säger Alex som tycker att det egna laget skickade en signal till Rögle om att de är redo att gå upp i ringarna igen. Och han tror inte att det blir nog skönspel då heller.

– Vi kan åka dit och kriga. Vi behöver inte spela fancy och vi ska ta pucken till mål. Om vi är nere och grisar kommer vi vinna igen, avslutar en glad Alex.

Katharina Dalmalm