Martin missnöjd med spelet
Publicerad: 2019-01-07
Leksand låg under med 2-1 efter de två första perioderna och med tanke på spelbilden var det ett bra resultat. – Vi hade chansen att ta poäng, säger lagkapten Martin Karlsson efteråt

Västerås tog ledningen inför ett fullsatt ABB Arena Nord efter sju minuters spel. Ett mål som tände hemmalaget som tog varje chans att bryta in på Axel Brages kasse.
– De får mycket självförtroende av målet och växer av det, säger Martin.
I den andra perioden utökar Västerås till 2-0. Och en Leksandsvinst kändes långt bort. Men en reducering alldeles efter ett powerplay ger den stora Leksandsklacken hopp.
– Vi spelar bättre efter det målet och har ett bra läge inför tredje perioden, säger Martin som var den som kämpade in pucken.

Tredje perioden gav ingen vändning

I fredagens match mot AIK vände Leksand och vann, men tyvärr blev det inte samma resultat i kväll. Mycket tack vare att Västerås gjorde en väldigt bra insats.
– De åker djävulskt mycket skridskor och backar inte hem, säger Martin.
Han är besviken på det egna lagets insats. Att backar och forwards spelade för mycket var för sig.
– Vi hjälper inte varandra.

Ändringar i kedjorna

På grund av skador i truppen fick tränarna återigen ändra om i kedjorna inför matchstart. Och Roger Melin tvekar inte att flytta om folk i underläget i tredje perioden. Något som var framgångsrikt i matchen mot AIK.
– Tyvärr hjälpte det inte idag. Helst vill man ju inte ändra om men det är bra att agera om målen inte kommer.

Andra raka förlusten

Precis som i förra mötet i Västerås blir det alltså förlust. Då i en rejäl svacka för Leksand. Efter bättre spel och tre raka segrar, var kanske den här förlusten inte lika jobbig?
– Det känns aldrig bra att förlora. Det är alltid jäkligt surt, säger Martin bestämt.

Finns det något positivt att ta med sig från den här måndagskvällen?
– Ja, Axel Brages målvaktsspel. Han håller oss kvar stora delar av matchen och han var väl värd att bli matchens lirare (i Leksand) idag, säger Martin.
Han och resten av laget sover kvar i Västerås i natt och reser sen ner till Växjö. På onsdag väntar möte med Tingsyd.
– Det känns bra att det är tätt emellan matcherna så att vi snabbt kan få revansch, säger Martin bestämt.

Leksandsif.se vill till sist rikta ett varmt tack till Västerås som innan matchen uppmärksammade Tobbe Forsberg. På jumbotronen visades filmklipp från Tobbes tid i klubben 2009-2011.

Katharina Dalmalm