Leksand vinnare av Dalakraft Open
Publicerad: 2021-06-23
Dalakraft Open
En turneringsseger i padel samt en andraplats i golfen resulterade i att Leksands IF tog hem totalsegern i premiärupplagan av Dalakraft Open. Dessutom samlade supportrar till de tre deltagande lagen Leksands IF, Mora IK och IFK Rättvik, in sammanlagt 19.719 kronor som oavkortat skänks till Kvinnojourer i Dalarna. – Stort tack för ett fantastiskt engagemang. Alla är vinnare i den här tävlingen, summerade initiativtagaren och Moratränaren Johan Hedberg.

Gemensamt för många av spelarna i golftävlingen som utspelade sig på Rättviks GK var att de var något missnöjda med starten.
– Bedrövligt, det kunde knappast ha börjat sämre, konstaterade Moras junioransvarige Johan Rosén efter det första hålet.
– Uruselt, för mig går det verkligen uruselt, fortsatte Leksandsbacken Calle Själin.
Längre in i tävlingen var det dock tätare mellan de glada minerna.
– Det brukar inte gå så bra för mig, men idag känns formen bra faktiskt, sade Moraforwarden Filip Lennström, som fick medhåll av Rättvikstalangen Lina Angantyr:
– Det har varit lite upp och ner, men just nu går det bra tycker jag. Vi får väl se hur långt det räcker.
Calle Själin var dock inne på samma spår som tidigare:
– Fortfarande uruselt. Nu vill jag åka hem, suckade backen halvvägs in i tävlingen, dock med ett leende på läpparna.

Golfsegern till Mora
Efter några härliga timmar på golfbanan resulterade till slut tävlingen i en knapp Moraseger:

1. Mora IK 409 poäng
  2. Leksands IF 404 poäng
  3. IFK Rättvik 382 poäng
    Vinnare på lägst antal slag, med handicap borträknat, blev Rasmus Plan, IFK Rättvik.

LIF-final i padel
På Mora Padelcenter avslutades dagen med en ren LIF-final, då forwardsduon Patrik Zackrisson och Mattias Ritola till slut besegrade marknadschef Patrik Skoglund och fystränare Jesper Gillerås med segersiffrorna 6-4, 6-2.
– Vi fick en tuff start, men fick därefter två ganska enkla matcher i kvarten och semin, säger Zackrisson, och Ritola fyller i:
– Ja, vi höll ju nästan på att åka ut redan i första matchen, men vi kom in i spelet mer och mer och i finalen spelade vi riktigt bra.

När kände ni att ni skulle ta hem det här?
– …När vi såg lottningen, säger duon med glimten i ögat.

Eftersom det på förhand var bestämt att padeln skulle vara avgörande vid ett oavgjort resultat i den totala turneringen Dalakraft Open, gick alltså turneringssegern till Leksands IF.

19.719 kronor till kvinnojourer i Dalarna
Supportrar till de tre deltagande lagen har i samband med premiärupplagan av Dalakraft Open swishat totalt 19.719 kronor, som nu oavkortat skänks till kvinnojourer i Dalarna.
Alla som swishade ett bidrag var med i utlottningen av signerade replikor (två från varje lag).
Vinnarna kommer att bli kontaktade inom kort:

Leksands IF: Björn Blixt och Mattias Hedberg.
Mora IK: Pia Ström och Karin Hult.
IFK Rättvik: Mia Bjernulf och Monica Eriksson.

Stort grattis! Och tack till alla som har varit med och bidragit.

Leksands IF