Förlust mot Frölunda
Publicerad: 2019-11-21
Kvällens bortamatch mot topplaget Frölunda slutade med förlust då hemmalaget till slut vann med 7–1.

Frölunda kom ut bäst i inledningen av matchen och gjorde även 1–0 efter knappt tre minuters spel med ett skott i krysset. Det dröjde sedan till den andra halvan av den första perioden innan Leksand tog sig in i matchen rejält och jämnade ut spelet. Patrik Zackrisson hade ett fantastiskt läge att kvittera, men oturligt nog stod Frölundas målvakt Niklas Rubin för en ruggig räddning och såg till att 1–0 höll sig perioden ut.

Direkt i den andra perioden hade Leksand chansen att skicka in 1–1 i powerplay, men pucken studsade återigen inte Leksands väg där Daniel Gunnarsson var närmast med ett skott från blålinjen. Istället för en kvittering kunde Frölunda öka på till 2–0 strax därefter och sedermera ta över spelet rejält, vilket ledde till att 3–0 kom i numerärt överläge 14 minuter in i perioden.

I tredje perioden var Frölunda klart bättre och numret större än Leksand. 4–0 kom efter sex minuter i spel 5 mot 4 och bara två minuter senare ökade hemmalaget på till 5–0. Det jobbiga var inte slut där för Leksand, utan elva minuter in perioden styrdes pucken via en försvarare och in bakom Janne Juvonen för 6–0. Innan matchen var färdigspelad hann Thomas Valkvae Olsen med att göra ett tröstmål på volley, men Frölunda fick sista ordet då slutresultatet fastställdes till 7–1.

På lördag väntar hemmamatch mot Luleå.

Arvid Yngvesson