Anton om konstiga mål och bra juniorer
Publicerad: 2018-11-25
Förlust i Södertälje och ett hemmalag med mycket mer energi än Leksand. Centern Anton Karlsson ser lika besviken ut som de tillresta fansen efteråt. – SSK är skridskostarkare än oss idag, säger Anton.

Det blev en ny förlust med 1-3 och återigen var det junioren Wilde Bröms som gjorde Leksands enda mål. Ett mycket snyggt avslut på en ändå finare passning från artonårige Axel Bergkvist.
– Otroligt bra! Axel har split vision där. Jag har varit på honom att han ska röra på fötterna och lägga passen och inte stå still. Och han gör det verkligen bra och har utvecklats mycket denna säsong, säger Anton.
Han är också imponerad av Wildes höst.
– Han har jobbat sig in laget efter sjukdom och är jätteduktig.

Låg energi

Anton kämpade som vanligt hårt i matchen och han säsongstart har varit lyckosam. Hattricket mot Almtuna satt inte fel och det har blivit spel i både boxplay och powerplay. Anton tycker att han får stort förtroende från tränarna.
– Men laget kommer i första hand. Så det hjälper inte att jag tycker at jag spelat bra om vi inte vinner, säger Anton bestämt.

Du har fått hoppa runt lite i kedjorna. Bra eller dåligt?
– Både och. Det är kul att testa nytt och det är lärorikt. Men vissa som spelar bra ihop ska ju självklart fortsätta lira i samma kedja. Inget är slaget i sten i truppen och alla måste kriga på för att ha sina platser, säger Anton.
Tjugotvååringen säger att han försöker bli bättre varje dag.
– Jag har kommit en bit på väg men har att jobba på.

Endomarsystem

I hockeyallsvenskan har man bara en huvuddomare per match. Med snabb hockey och mycket som händer kanske det inte alltid är det bästa?
– Det blir svårare för en ensam domare. Det skulle behövas två men ekonomin räcker väl inte till, säger Anton.
Han berättar att det är mycket snack mellan spelare och domare. Och att man lär sig vilka domare som det går att diskutera med och inte.
– Förra säsongen ringde de på väldigt många situationer. Jag kunde önska att de ringt på SSK:s första mål. Det kändes som en grej att kolla upp, säger Anton om målet där alla leksingar trodde att målvakten Axel Brage blockerat pucken.

Inte ögon i nacken

En annan situation som upprörde publiken, men den här gången hemmagänget, var Tobbe Forsbergs drabbning med en Södertäljepelare.
– Du menar där det var en massa trippingar, säger Anton och ler.
– Nä, domaren hade inte ögon i nacken där. Tobbe har kortast stubin i laget så det var inte så konstigt att det var han. Men det är bra, han sprider bra energi till oss andra, menar Anton.
Men det räcker inte med att en gubbe kämpar. Alla behöver höja sig säger Anton till sist.

Katharina Dalmalm