Seger mot Brynäs
Publicerad: 2020-12-03
En riktigt bra andraperiod och två mål från Peter Cehlárik under kvällen låg till grund för 3–1-segern mot Brynäs.

Den första delen av matchen var överlag i ett bra tempo där båda lagen på isen såg taggade ut och bjöd på intressanta första 20 minuter. Leksand var laget tog ledningen efter drygt fem minuters spel i powerplay när Marek Hrivik hittade Peter Cehlárik som vackert direktsköt in 1–0 i bortre krysset. Brynäs gjorde sedan några bra minuter och fick till ett par chanser, men det var Leksand som tog kommandot i slutet av den första perioden när man tryckte tillbaka bortalaget under en lång stund. Ettmålsledningen höll sig dock till pausvila då målvakterna lycakdes hålla tätt från resterande lägen.

Det var ren och skär klasskillnad i den andra perioden där Leksand spelade mycket bra. 2–0 kom efter inte ens två minuter när Peter Cehlárik blev tvåmålsskytt i spel fem mot fyra, och inte långt därefter var Jesper Kandergård riktigt nära att öka på ledningen. 3–0 dröjde dock till nio minuter hade spelats av mellanakten när Daniel Gunnarssons backskott styrde lite på en Brynäs-klubba och upp i krysset. Trots ett övertag med tre mål fortsatte Leksand att ösa framåt med flera riktigt vassa chanser där Nils Åman sköt precis utanför från nära håll och Jon Knuts nästan fick in pucken efter en fin prestation. Hemmalaget sköt hela 23 skott i den andra perioden och borde haft ledningen med kanske fyra eller fem mål, men 3–0 höll sig till pausvila.

Inledningen av den tredje perioden var mer öppen då Leksand kom ut mer försiktigt jämfört med mellanakten. Brynäs hade bland annat två stolpträffar som sånär resulterade i ett bortamål, men ingen puck letade sig hela vägen in. Därefter hade Patrik Zackrisson ett skott som tog klockrent i ribban och det första målet för säsongen fortsätter att vänta på att komma. Brynäs lyckades sedan med att få hål på en bra Janne Juvonen med tre minuter kvar till slutsignal, men närmare än så kom inte gästerna och Leksand lyckades vinna med 3–1 för tre sköna poäng in på kontot.

På lördag väntar en ny hemmamatch, då mot topplaget Luleå.

Arvid Yngvesson