Ytterell ordnade förlängning
Publicerad: 2016-04-05

När Leksand ordnade SHL-platsen i fredags var backen Alexander Ytterell starkt bidragande till segern. Han var på isen vid alla fyra mål och han berättar vad han tänkte när Brock Montpetit kom fri med MODO:s målvakt.
– Gör ditt jobb så får vi fira sen!

Nej, Alexander ville inte att förlängningen skulle bli lång. Han ville verkligen att Brock skulle avsluta det hela.
– Så att vi inte behövde spela fram till midnatt.
Det hade inte blivit någon förlängning utan Alexander. Han sköt och träffade Jon Knuts som stötte pucken i mål vid 2-3 och sen ordnade han själv 3-3.
 – Jag ville bara träffa mål så hårt som möjligt, säger han om sitt skott från blålinjen.

Är det inte lite ovanligt med tre backar inne med uttagen målvakt?
– Vi hade funderat på den varianten tidigare. Att sätta in tre backar och hoppas att någon av dem alltid är öppen för skott. Där jag spelat tidigare har man skickat in en spelare till framför mål. Men det blir bökigt. Nästan som att du får tre målvakter till framför mål.

Perfekt taktik
Ja, någon gång ska en sån chansning gå hem. Och i fredags fungerade allt.
– Det gäller att skjuta hårt. För står någon i vägen så är det möjligt att de lägger sig ner. Och vi skulle inte skicka iväg dumma avslut, berättar Alexander.
Det hade tränarna hunnit förmedla till sitt lag i den minipaus som Frans Tuohimaa ordnade åt laget. Tränare Perra Jonsson passade på att byta målvakt med dryga minuten kvar av tredje perioden. Allt för att nå en kvittering. Frans hade ingen brådska med att ordna till benskydd och handskar.
– Det där måste han ha tränat på förr, skojar Alexander.
Så snart det blev etablerat spel i MODO:s zon åkte Frans av isen och skickade in en extra back. Och Daniel Bertov passade Viktor Amnér som fick iväg en perfekt puck till Alexander.

Starkare defensiv
Efter Alexanders kvittering till 3-3 hade MODO en vass chans där pucken tar i stolpen. Återigen var målvakten Henrik Haukeland på rätt plats.
– Hauke har räddat oss många gånger. Men visst har alla fokuserat mer på defensiven för att hjälpa målvakterna. Det är lättare att göra två skitmål och vinna med 2-1 än att behöva göra fem mål, menar Alexander.
Leksand stod emot och förlängningen var ordnad. Väl där dröjde det knappt sex minuter innan avgörandet kom.

Vad kände du när Brock Montpetit tog pucken och åkte mot målvakten?

– Jag vet att det inte finns många som skejtar ifrån honom. ”Gör ditt jobb så får vi fira sen”. Jag ville inte spela fram till midnatt, säger Alexander med ett skratt.

Alexander jublar över sitt kvitteringsmål

Fortfarande trött
Alexander har ännu inte återhämtat sig efter de tuffa matcherna och ett ordentligt firande.
 – Det har varit hektiskt, men rolig, säger han och erkänner att det blivit sena nätter.
Och kanske har det inte riktigt sjunkit in än….vad laget gjort.
– Jag har fattat att vi gått upp, men inte fått känslan att vi spelare i SHL till hösten.
Att det blev en seger trots MODO:s spelövertag beror på den lagmoral som gruppen visat.
– Och att hela laget prickat en hyfsad form till när det behövdes, menar Alexander.
Själv har han haft en uppåtgående formkurva med en fantastisk avslutning. Inne på isen vid alla fyra målen i sista matchen.
– Det är kul att få vara med om det.

Har du någonsin vunnit en match där ni varit så utspelade?
– Nej, det här är det största som hänt. Att vara så uträknade av så många under hela matchserien och ändå vinna. Det visar vilken jäkla vilja och moral det finns i det här laget.

De tre musketörerna
Alexander tycker att laget själva satt sig i situationen som ledde till sistaplatsen i HockeyAllsvenskan i november.
– Vi visste att det skulle kunna vända om vi bara fick det att kugga i bättre.
Med hjälp av nya tränare lossnade många nervknutar och vinsterna kom. För visst var mycket mentalt.
– Perra (Jonsson)medförde sammanhållning och Sigge (Magnus Svensson) hjälpte oss backar med tips och knep. Han har ju spelat OS-final och vet vad han ska tipsa om när det gäller lite. Och Gereon (Dahlgren) är otroligt bra på spelsystem och taktik.
Alexander tycker att Perra som huvudtränare verkligen fått ut det bästa av spelarna.

Lite ledigt
Nu väntar tid med familjen och framförallt med sonen som föddes för några månader sen.
– Vi har inte hunnit se varandra särskilt mycket. Jag har bara varit hem och vänt känns det som. Men nu ska vi mysa! Jag är så lyckligt lottad att ha det här.

Katharina Dalmalm