Tränarduon i J18 Elit komplett
Publicerad: 2019-06-18
Junior
Leksands IF har gjort klart med en ny assisterande tränare till föreningens lag i J18 Elit. Det blir Martin Weel Sanne som leder laget tillsammans med huvudtränaren Patrik Andersson i vinter. Martin Weel Sanne kommer även att vara ansvarig för hockeygymnasiet gentemot Leksands kommun och Leksands Gymnasium.

Martin Weel Sanne kommer ursprungligen från norska Råde strax utanför Fredrikstad och Sarpsborg. Som spelare representerade han, på juniornivå, Stjernen Hockey från Fredrikstad samt Sparta Sarpsborg. Tränarkarriären för Martin Weel Sanne inleddes i Stjernen redan som 18-åring efter att tvingats att avsluta sin aktiva karriär på grund av sjukdom. I Stjernen har han verkat som tränare i rekryteringslaget i Norges andradivision på seniornivå, samt på U17, J18 och J20-nivå. Till Sverige kom Martin Weel Sanne inför säsongen 2015-2016 då han tog sig an uppgiften att träna Djurgårdens U16-lag. I Djurgården blev det tre säsonger innan karriären gick vidare i Tyresö/Hanvikens herrlag i division 1 där Weel Sanne arbetade under fjolårssäsongen.

I sin nya roll i Leksands IF kommer Martin Weel Sanne att vara assisterande tränare i föreningens J18 Elit-lag samt ansvara för hockeygymnasiet gentemot Leksands kommun och Leksands Gymnasium. Kontraktet med Weel Sanne gäller över säsongen 2019/2020.

Martin Weel Sanne om att ansluta till Leksands IF:
-Det är en jätteanrik förening, och det ska bli kul att få komma dit. Jag ser fram emot att få nya influenser och vidareutveckla mig som ledare. Jag har jobbat i Stockholm i flera år nu, och det blir spännande att få ta del av en ny förening och lära mig nya detaljer. Det är väldigt intressant med allt som är på gång i Leksand, och jag ser fram emot att få starta upp arbetet i Leksands IF.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om rekryteringen av Martin Weel Sanne:
-Jag är riktigt glad att Martin vill komma till oss och jobba som assisterande tränare i vårt J18 lag. I Martin får vi får en extremt ambitiös och erfaren tränare med stor kunskap på olika nivåer. Dessutom är han utbildad i specialidrott och har studerat på GIH. Martin kommer vara ansvarig för vårt hockeygymnasium tillsammans med Patrik Andersson.

Richard Brasar