Ritolas avstängning överklagas
Publicerad: 2019-01-28
Nyhet
Mattias Ritola tillsammans med Leksands IF väljer att överklaga domen på fem matchers avstängning efter bortamatchen mot IK Pantern förra måndagen.

Avstängningen överklagas till RIN (Riksidrottsnämnden) dit beslut kan överklagas i bestraffningsärenden och andra beslut tagna i respektive specialidrottsförbund, i detta fallet Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd. Överklagan är inskickad, men Mattias Ritola kommer även fortsättningsvis att vara avstängd från spel i väntan på dom i RIN.

Leksands IF står bakom Mattias Ritola i beslutet att överklaga avstängningen. Så här kommenterar föreningens GM, Thomas Johansson, överklagan:
-Det blir väldigt otydligt för spelarna när två olika förseelser klumpas ihop och blir ett gemensamt straff, som man valt att göra i det här fallet. Det blir otydligt vad som är vad i själva domen. Vi anser även att straffet är alldeles för hårt i förhållande till förseelserna som tas upp i avstängningen. Vi vill att RIN gör en ytterligare bedömning av ärendet.

Här kan du läsa domen från Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd samt se videosekvensen av händelsen.

Richard Brasar