Skedung om Trojamatchen
Publicerad: 2017-11-08
Leksands forward Isac Skedung är tydlig med att matchen mot Troja/Ljungby inte är den bästa laget spelat i höst. – Vi går ut och tror att det ska gå lätt, säger han besviket efteråt.

Troja börjar bäst och leder med 2-0 efter halva första perioden. Det är mycket folk i Ljungby Arena och hemmaspelarna är rejält taggade.
– Det blir uppförsbacke efter målen. Vi hade ändå pratat om att de skulle komma ut starkt, säger Isac som tycker att kropparna var med på taktiken, men inte skallarna.
Det var en del förändringar i femmorna. Påverkar det spelet?
– Det ska det inte göra. Vi vet planen för hur vi ska spela, tycker Isac.
På grund av skador och landslagspel saknade Leksand flera spelare och det gjorde att juniorerna Erik Aterius och Emil Lind fick göra debut i seriespel med A-laget. Erik spelade ihop med Isac och Fredrik Forsberg.
–Vår kedja började lite segt precis som de andra. Men sen fick vi till en del långa anfall. Jag tycker att vi kom upp bra, särskilt i tredje perioden. Vad tycker Isac om Aterius debut?
– Han är en krigare som åker in i alla närkamper. Så han skapar mycket yta för oss, säger Isac glatt.

Läckte bakåt

I de senaste matcherna har laget släppt in få mål, men idag slinker det in hela fem stycken. Isac tror att det är en inställningsfråga.
– Vi borde haft tre poäng idag men början av matchen gjorde det hela mycket svårare. Så det känns som vi slänger bort poängen, säger han om att Leksand förlorade matchen på övertid.

Många mål framåt

Boxplayspelet fungerade dock strålande som vanligt och Alex Friesen lyckas till och med göra mål. Efter en fantastisk soloåkning, lite dribblingar och ett bra avslut stod det 2-1 efter första perioden.
– Han fick mycket beröm efteråt, säger Isac.
Johan Porsberger gör två fina mål och förtjänar även han beröm. Men när Isac ska välja bästa leksing blir det vikarierande lagkapten Martin Karlsson.
– Han får hoppa in som center när Jon Knuts utgår och han gör det jättebra.

Vad sa tränarna till er i första paus?

– Att vi måste visa vilken inställning vi har. Att vi skulle visa framfötterna om vi ville spela, förklarar Isac.
Tjugoåringen har spelat i Leksands juniorlag sedan 2013 och har hunnit med 65 matcher i A-laget. Han är uppskattad av lagkamrater och tränare för sin positiva inställning och fina skridskoåkning.

Vad säger du om din höst?

– Jag är inte helt nöjd, men det har gått hyfsat. Det finns nån nivå till i mig som jag vill plocka fram, säger Isac som gärna skulle förbättra sitt skott.

Modo på lördag

Nu väntar hemmamatch för Isac och de andra. Och en chans att påbörja en ny segersvit när laget möter Modo i Tegera på lördag.
– Vi ska försöka komma upp och göra en bra match och ge tillbaka till publiken, säger Isac bestämt.

Katharina Dalmalm