Hemmaförlust mot Frölunda
Publicerad: 2019-10-03
Efter en jämn match mot Frölunda skrevs slutresultatet till 2–4 och därmed inkasserades den första förlusten i Tegera Arena.

Matchen inleddes i ett högt tempo där båda lagen spelade en fartfylld hockey. Frölunda tog oturligt ledningen efter fem minuter då pucken letade sig in mellan Axel Brage och stolpen, men Leksand var snabba att replikera. Mattias Ritola blev frispelad av Linus Persson och fullkomligt dundrade in 1–1 och därmed sitt första mål för säsongen. Innan den första perioden var över hann båda lagen med att spela varsitt powerplay, men det oavgjorda resultatet höll sig till periodpaus.

Även den andra periodens inledning innehöll ett högt underhållningsvärde. Leksand klarade av ett tidigt boxplay och kunde sedan ta ledningen efter att Jon Knuts rundat målvakten och skickat in 2–1. Bara 18 sekunder därefter kvitterade dock Frölunda och tog tillbaka matchen till ett jämnt läge. Trots flera powerplay mot slutet av mellanakten gjordes inget mer mål och 2–2 höll sig till pausvila.

Frölunda återtog ledningen fyra minuter in i den tredje perioden och tog tillbaka kommandot i matchen. Efter målet tog Leksand över mer och mer och var flera gånger nära en kvittering där Linus Persson var närmast. Mitt i pressen kunde dock gästerna öka på till 2–4 som från ingenstans vilket punkterade Leksands forcering helt. Därmed förlorades den första matchen på hemmais för säsongen.

Redan nu på lördag spelas nästa hemmamatch i Tegera Arena då Växjö kommer på besök, kom och stötta laget på plats!

Arvid Yngvesson