Kapten Karlsson inför HV71 hemma
Publicerad: 2019-11-15
Efter gårdagens förlust borta mot Linköping laddar herrlaget om för hemmamatch mot HV71 under lördagseftermiddagen. Martin Karlsson tränar tillsammans med resten av laget på Tegera Arenas is mitt på fredagen, och innan träningen fick vi ta del av Martins tankar om den kommande uppgiften.

Torsdagens bortamatch mot Linköping fick tyvärr inte det utfallet som vi leksingar hade hoppats på. Efter en stark inledning av matchen grusades de allra flestas förhoppning om poäng i den andra perioden då hemmalaget kunde gå ifrån till ledning med 4-1. Tre av Linköpings mål gjordes i numerärt överläge, och Martin Karlsson är inte nöjd med att ha gett hemmalaget chansen att ta taktpinnen.
-Det känns lite surt med tanke på att vi drar på oss alldeles för många utvisningar i den andra perioden och bjuder in Linköping i matchen. Generellt i spelet 5 mot 5 tycker jag att vi har mer spel och målchanser än dem. Gör vi mål på våra chanser, framförallt i den första perioden, så skulle matchen sett helt annorlunda ut. Det gäller för oss att jobba med det och sätta dit chanserna imorgon mot HV71, säger lagkaptenen.

Familjedag och publikfest väntar i Tegera Arena

Lördagens hemmamatch mot HV71 blir herrlagets första sedan torsdagen den 24 oktober. Det är dessutom familjedag, och i skrivande stund närmar vi oss 7000 sålda biljetter. Det är med andra ord en riktigt publikfest på gång, och en match som Martin Karlsson ser fram emot att få spela.
-Det blir roligt med hemmamatch igen, det var ett tag sedan nu. Dessutom blir det riktigt bra med folk i arenan och det brukar vara roliga matcher mot HV71 så det blir förhoppningsvis en bra lördag.

Kaptenen är på gång

Martin Karlsson har under säsongen spelat 16 SHL-matcher och har under dessa stått för 4 poäng (1+3) och snittat 14:48 i speltid per match. Tillsammans med radarpartnern Jon Knuts har han blivit kallad "Bröderna Grävling" av C More-experten Johan Tornberg, och lagkaptenen Karlsson känner att formen är på väg på nytt.
-Det känns som att formen för min egen del är på uppåtgående i alla fall. Jag fick en bra start på säsongen och sedan har det kanske dippat lite under en tid men nu är jag på väg tillbaka igen, säger Martin Karlsson om sin egen säsong så här långt.

Richard Brasar