Albinsson inför första matchhelgen
Publicerad: 2021-08-13
Damlaget
I helgen är det dags för damernas första träningsmatcher. Båda avgörs på hemmaplan och det är Brynäs och sedan Djurgården som står för motståndet när pucken släpps. – Är vi där och tävlar och försöker göra det vi tränat på tror jag att det kommer att gå väldigt bra, säger Ella Albinsson.

Försäsongen går nu in i en ny fas för det blåvita damlaget. Den individuella träningen har övergått till gemensam träning och nu har det blivit dags för de första matcherna. En som längtat efter att få dra igång på allvar är anfallaren Ella Albinsson.
– Det var väldigt roligt att gå på is i måndags, det var något man sett fram i emot under sommaren.
Hur har dina egna förberedelser varit?
– Försäsongsträningen har varit bra tycker jag. Jag har förbättrat mycket under sommaren och jag hoppas att det ska ge nytta ute på isen.

Fokus på försvarsspelet

Fyra av de utländska spelarna är på plats, men eftersom alla inte har anlänt till Leksand har det varit lite ont om spelare under de första träningspassen. För att lösa det har det lånats in några spelare från de egna leden, både killar och tjejer.
– Vi har fokuserat mycket på försvarspelet nu i början av säsongen.
Precis som inför en vanlig seriematch är målet så klart att vinna de matcher man spelar. Men träningsmatcherna är också en möjlighet att testa och utvärdera det man gjort hittills.
– Nu under de första matcherna är det viktigt att vi försöker göra det vi tränat och fokuserat på. Är det något som inte fungerar kan man rätta till det som inte är bra fram till seriestart.

Tufft motstånd

Och Leksands spelupplägg och taktik kommer att utmanas direkt, för motståndet i helgen är rätt tufft. Brynäs var ett av två lag som spelade SM-final och Djurgården slutade fyra i tabellen.
– De är båda bra lag så det gäller att vi tänker på försvarsspelet, men även att vi är där tävlingsmässigt.
Till sist, hur tror du det kommer att gå i de här två matcherna?
– Har vi fokus på rätt saker tror jag det kommer att gå väldigt bra.

Elisabet Wahl