Aterius inför turneringen med Team 17
Publicerad: 2016-04-13

Sveriges U17-landslag är just nu i Södertälje för att spela en fyranationersturnering mot Finland, Tjeckien och Ryssland. Leksand representeras av Erik Aterius som spelat i klubben under tre säsonger, men som ursprungligen kommer rån Borås, alltså samma stad som en viss Nils Lassas, bror till Åke och ”Lollo” gjorde så att hockeyn fick fäste på allvar.
- Det var min syrra som gick på hockeygym i Leksand och på den vägen hamnade jag också där. Annars har jag egentligen inte själv någon koppling till Leksand, säger Erik Aterius när leksandsif.se träffar honom i Scaniarinken efter ett av landslagets träningspass.

Hur var det att växa upp som hockeyspelare i en fotbollsstad som Borås?
- Jag vet inte om jag tänkte speciellt mycket på det eftersom jag mest var i ishallen hela tiden. Visserligen spelade jag fotboll också och hade kontakter även där, men för mig var det hela tiden hockeyn som gällde.
- Med tanke på hur många invånare det är i Borås så är faktiskt inte intresset för hockey speciellt stort där.

Erik Aterius har spelat tre säsonger i Leksand och hans utvecklingskurva har egentligen hela tiden gått spikrakt uppåt.
- Jag har tagit mer ansvar defensivt sedan jag kom till Leksand och samtidigt jobbar jag mycket hårdare nu. Jag var ganska fysisk även tidigare, men har fått en annan förståelse för vad som krävs för att ta plats på isen och hjälpa laget.

Vad är det som krävs?
- För mig är det hårt jobb, smälla på mycket och vara jobbig framför kassen. När jag nu inte är lika skicklig som alla andra så får jag lösa det på något annat sätt, säger Aterius med ett leende.

Hur har du blivit den här fysiska spelaren som du är idag?
- Jag har tränat mycket styrka och då blivit ganska stor. Sedan haft en fördel av det. När sedan alla andra också växer upp får jag lösa det på andra sätt. Bland annat genom att gå in hårdare i närkamperna.

Just nu väller det fram unga skickliga spelare genom Leksands ungdomsverksamhet. Spelare som Tom Hedberg, Sebastian Björnstrand, Marcus Björk, Rickar Hugg, Erik Johansson, William Wikman, Jacob Thor, Isak Skedung, Oskar Lang, Anton Karlsson, Filip Hedberg, Robin Christoffersson, Johan Arntzen och inte minst skadade sparkapitalet Fredrik Forsberg är alla under 20 år, men har fått nosa på spel i A-laget.
- Hela vägen från J18, alltså när man är förstaårsjunior, är det bra träningar varje dag i Leksand. Då menar jag alt från ”HG” (Hockeygymnasiet) till vanliga kvällsträningarna. Samtidigt är det bra tränare runt om i alla lagen.
- Leksand en liten ort och det är nära till allt. Man kan leva hockey och behöver inte påverkas av så mycket annat.

Även om vi sitter i Södertälje och Erik Aterius har en landslagströja på sig så går det inte att undvika ämnet Leksands avancemang till SHL.
- Det är nästan ofattbart, säger 17-åringen med ett leende och fortsätter:
- Det sjukt och givetvis stort för hela klubben. Leksand låg ju sist i Hockeyallsvenskan…, alltså det är verkligen stort. Det är ett riktigt gäng med krigare som tog upp laget vilket är coolt.

Hur tänkte du själv då Modo ledde med 3-1 och det var tio minuter kvar av tredje perioden?
- Jag tänkte att det såg tung ut eftersom Modo hade haft hela matchen, men sedan lyckades grabbarna vända på allting.

Nu är du åter på landslagsuppdrag, vad betyder det för dig att dra på sig tröjan med dom tre kronorna?
- Det är jättestort att få representera Sverige. Att just få spela för sitt land är riktigt coolt.

Aterius har den här säsongen spelat 14 U-17 landskamper och svarat för ett mål så här långt.
- För min del känner jag väl att jag gjort mitt jobb framför kassen och så vidare. Däremot har det gått lite upp och ner för laget. När vi var i USA hade vi en dipp och spelade inte så jättebra. Samma sak var det i Kanada även om det till slut gick bra där. I den första turneringen, den i Finland, spelade vi däremot ganska bra.

Vilka förväntningar har du på turneringen som börjar på fredag?
- Jag hoppas kunna, precis som i alla andra turneringar, jobba på, göra mitt jobb och hjälpa laget. Verkligen göra allt för att vinna.
- Sedan tror jag att vi har ganska bra chanser att vinna alla tre matcherna i turneringen eftersom vi har ett starkt lag på plats. Det handlar om att vi ska spela på det sättet som vi vet att vi kan göra. Nu är det några dagar kvar innan det börjar och vi har några saker som vi ska gnugga på, avslutar Erik Aterius.

Ronnie Rönnkvist