Knuts och Karlsson på Pridefestivalen
Publicerad: 2019-09-07
I slutet av juli och i början av augusti arrangerades årets Pridefestival i Stockholm. Från föreningen skickades två ambassadörer, Jon Knuts och Martin Karlsson.

Jon Knuts berättar om Pridedagarna:

-Prideveckan var hur stor som helst. Jag trodde verkligen inte det skulle vara så mycket folk längs Stockholms gator. Stämningen var verkligen något utöver det vanliga. Sen tycker jag att det är en självklarhet att man ska kunna hålla på med hockey och få vara den man vill vara eller kär i vem man vill. Vi spelare vill visa att vi står bakom den eller de personerna som väljer att berätta.

-Det är otroligt viktigt att SHL tar ansvar i den här frågan, precis som man gör. Men jag tror att det bara var fem till sex klubbar som hade en representant på Prideveckan. Att vi hade två gör mig glad och stolt. Det här är en väldigt viktig fråga, säger Patric Skoglund som är marknadschef och som även ansvarar för CSR-arbetet i föreningen.

-CSR-arbetet är något vi såklart jobbar med löpande hela tiden. Till exempel stöttar vi Barncancerfonden och Barndiabetesfonden på olika sätt. Våra spelare besöker varje år Lekterapin på avd 34 på Falu Lasarett då vi kommer med julklappar från vår souvenirbutik. Det är inte alla barn som har möjlighet att komma till arenan, av många olika anledningar, men här får vi en chans att komma till dem i stället, det är det minsta vi kan göra, säger Patric och fortsätter:
-För oss är inte det viktigaste att hela tiden berätta vad vi gör i dessa frågor, utan vad vi åstadkommer. Av sekretesskäl kan det också vara så att vissa barn eller föräldrar föredrar att vi samarbetar i det tysta, utan artiklar och strålkastare på sig.

Mats Hildén, som jobbar på Lekterapin på avdelning 34 i Falun berättar:

-Det betyder väldigt mycket för oss på Lekterapin med dessa besök. Barnen får träffa sina idoler på nära håll, sitta och snacka med spelarna, spela spel och få autografer. Det börjar faktiskt snackas redan nu bland barnen att det är jul snart, för då kommer dom ju till oss igen. Vi är dessutom väldigt glada att vi får några biljetter till varje match i arenan som vi kan dela ut bland barnen, säger Mats.

Leksands IF