Hemmaförlust mot Tingsryd
Publicerad: 2018-11-30
1-5 hemma mot Tingsryd innebär fjärde raka förlusten för Leksand.

Tingsryd var laget som tog ledningen nio minuter in i matchen efter att pucken smet sig in mellan Axel Brages benskydd. Gästerna kunde mycket väl ha haft en större ledning efter första perioden, men tidigare nämnde Brage klev fram och gjorde några fina räddningar och höll nere siffrorna.

Leksand spelade bättre i den andra periodens inledande tio minuter då man radade upp chanser, men trots det så var det Tingsryd som ökade på till 0-2 i powerplay. Precis efter målet fick Leksand chansen i ett eget numerärt överläge, och det läget tog Axel Bergkvist till vara på bästa sätt då han sköt in pucken från blå. Med 14 sekunder kvar av perioden gjorde gästerna 1-3, även det i spel fem mot fyra, och uppförsbacken blev brant återigen.

Inför tredje perioden valde tränare Leif Carlsson att byta målvakt, och in kom Jonas Arntzen istället för Axel Brage. Målvaktsbytet fick inte någon direkt effekt, och istället kunde Tingsryd avgöra matchen 14 minuter in i perioden. Bortalaget fastställde sedan slutresultatet till 1-5 efter ett sent mål.

Nästa match för Leksands del spelas redan nu på söndag då Karlskoga gästar Tegera Arena.

Arvid Yngvesson