Två nya backar klara för Leksands IF
Publicerad: 2016-04-14

Under tisdagen har Leksands IF skrivit kontrakt med två nya backar till nästa säsongs lagbygge. Det handlar om Markus Lauridsen, 25, som närmast kommer från spel i AIK samt Olle Alsing, 19, som tidigare representerat Almtuna IS.

Markus Lauridsen kommer närmast från spel i AIK där han från sin backplats stod för 21 poäng på 51 matcher i grundserien och var en starkt bidragande orsak till att man tog sig till direktkvalet till SHL. Markus tillbringade större delen av sin tid som junior i Linköpings HC innan han flyttade till Nordamerika för spel i ligorna USHL, CHL och AHL i fem säsonger innan han återvände till svensk hockey inför föregående säsong. Kontraktet med Leksands IF gäller de kommande två säsongerna.

- Det känns otroligt kul att komma till Leksand och bli en del av en klubb med mycket historia. Jag har bara hört bra saker om Leksand från bland annat danska ex-leksingar som Morten Green och Stefan Lassen. Jag ser fram emot att spela inför Leksands publik som jag vet älskar hockey och Leksands IF och jag tror vi har en väldigt rolig säsong framför oss. Leksand gjorde en imponerande vändning under säsongen och gick hela vägen till SHL och det blir roligt att få vara med på resan framöver, säger Markus Lauridsen

Olle Alsing har under hela sin karriär spelat för uppsalaklubben Almtuna IS där han trots sin unga ålder hunnit göra 106 matcher i HockeyAllsvenskan. Utöver sin klubblagskarriär har han även vid sju tillfällen fått ikläda sig den svenska tröjan i juniorlandslagen för U19 och U20. Den senaste säsongen producerade han 22 poäng, fördelat på 7 mål och 15 assist, vilket gjorde honom till den klart bäst producerande backen i Almtuna.
Kontraktet med Leksands IF gäller de kommande två säsongerna.

-Det ska bli riktigt kul att få representera en så stor och fin klubb som Leksands IF. Leksands IF var väldigt intresserade av mig och det kändes helt rätt att skriva på. Leksands IF har en grym arena med grymma fans med bra fart och fläkt på läktaren och jag ser verkligen fram emot att få spela här i vinter, säger Olle Alsing.

Richard Brasar