Haukeland, Olofsson och Lindmark klara för Leksands IF
Publicerad: 2016-04-15

Leksands IF har idag gjort klart med en ny assisterande tränare samt en ny forward till kommande säsongs lagbygge. Det handlar om herrarna Örjan Lindmark, 48, som senast stod i Moras tränarbås samt Johan Olofsson, 21, som tillhört Färjestad BK. Klart är även att Henrik Haukeland, 21, stannar i Leksands IF.

Henrik Haukeland kom till Leksands IF inför säsongen 2015-2016 från norska klubben Stjernen. Under sin juniortid vaktade han målet för IF Björklövens juniorlag i två säsonger. Den senaste säsongen spelade han 34 matcher för Leksands IF och var en starkt bidragande orsak till SHL-avancemanget den 1 april. Kontraktet med Leksands IF sträcker sig över de kommande två säsongerna.

Johan Olofsson är, precis som Jacob de la Rose och Oskar Lang, fostrad i Arvika HC. Inför säsongen 2009-2010 gick flyttlasset till Karlstad för spel i Färjestad BKs juniororganisation. I seniorsammanhang har Johan hunnit göra 115 matcher för FBK. Under säsongen 2015-2016 var han även utlånad till Leksands IF där han producerade 17 poäng (7+10) på 16 matcher. Kontraktet med Leksands IF sträcker sig över de kommande två säsongerna.

Örjan Lindmark har en lång och framgångsrik karriär som spelare bakom sig med spel för Leksands IF, Kassel Huskies, Odense Bulldogs, Stjernen och Borlänge HF. Han var bland annat en del av det lag som spelade SM-final mot Djurgården 1989 och han var även med när Leksand tog steget upp i Elitserien 2005. Efter sin aktiva karriär tränade Örjan såväl J18 som J20 i Leksands IF innan han inför säsongen 2015-2016 tog klivet till seniorhockeyn som ledare genom att bli assisterande tränare bakom Jeremy Colliton i Mora IK.

Richard Brasar