Nielsen inför Rögle hemma
Publicerad: 2019-11-29
Imorgon lördag kommer Rögle BK på besök i Tegera Arena för ett nytt möte lagen emellan i SHL. Leksands assisterande tränare Jens Nielsen hoppas på att kunna ta med sig det positiva spelet från torsdagens match in i lördagens uppgift.

Imorgon lördag är det dags för hemmamatch i SHL då Rögle BK kommer på besök i Dalarna. Jens Nielsen slog sig ned vid bordet i lunchrestaurangen i Tegera Arena efter att laget genomfört fredagens träningspass, och han ser tillbaka på en bra match som dessvärre inte gav någon utdelning.
-Jag tycker att vi gör vår bästa match för säsongen igår, men det blir ju tyvärr förlust ändå till slut. Det är jobbigt så klart, men samtidigt visar vi att vi gör saker och ting rätt när vi gör en sådan bra match i det läget vi ändå är i, säger Jens Nielsen.

Arbetsinsatsen är där, men inte målen

Efter landslagsuppehållet har de spelmässiga insatserna i matcherna varit av skiftande karaktär, och Jens Nielsen tar under pratstunden vid lunchbordet upp problematiken med att hitta jämnheten i spelet.
-Vi har gått igenom gårdagens match innan träningen här idag. Vi har tittat på de saker vi gjorde bra för att kunna förstärka och fortsätta med dessa. Vi sätter press och hjälper varandra över hela banan och jobbar för fullt i alla situationer. Det är sådant vi försöker med, och lyckades med igår, och man vill att det ska se så ut hela tiden.

Att kalla målskyttet i hockey för detaljer är väl en underdrift, men att det är något som måste komma igång är något som är helt klart. På frågan om man måste förändra något i det offensiva spelet för att få fart på produktionen svarar Nielsen så här.
-Vi har diskuterat det också, och det säger sig självt att vi inte är nöjda när vi gjort två mål i de fem senaste matcherna. Vi försöker hitta alla lösningar för att få dit puckarna.

Trotjänaren förlänger

Under fredagen stod det även klart att Jon Knuts, med 527 spelade matcher för Leksands IF, förlänger sitt kontrakt med föreningen. Jens Nielsen är glad över att få se sin forward fortsätta i den vitblåa tröjan även i framtiden.
-Det är kul att Jon blir kvar i föreningen i ytterligare tre år. Det är en kille som alltid jobbar stenhårt för laget och kommer att göra det alla de här nya åren på kontraktet så det är viktigt för Leksands IF.

Avslutningsvis, vem avgör mot Rögle BK?
-Det gör Thomas Valkvæ-Olsen!

Richard Brasar