Förlust i Mora
Publicerad: 2019-04-01
Fyra mål bakåt i inledningen av andra perioden förstörde kvällen för Leksand som till slut förlorade med 5-2.

Första perioden var riktigt fartfylld med hög intensitet från båda sidor. Mora hade chansen att ta ledningen tidigt i powerplay, men det numerära underläget klarades av utan större problem. Därefter skapades chanser åt vardera håll där Anton Karlsson var närmast för Leksand med en backhand, men för första gången i matchserien slutade en period mållöst.

Inledningen på andra perioden var otroligt tung. Mora tog ledningen bara 21 sekunder in, och efter målet tappade Leksand allt. Inom loppet av bara några minuter gjorde hemmalaget totalt fyra mål, varav två i powerplay, och detta reagerade Roger Melin på genom att ta timeout och byta in Jonas Arntzen i målet. Mot slutet av mellanakten hade Leksand chansen att reducera i 5 mot 3 och gripa ett halmstrå, men pucken ville inte in och matchen var så gott som avgjord inför tredje perioden.

De avslutande tjugo minuterna var relativt avslagna då lagen gick ner i tempo jämfört med tidigare. Leksand försökte gå framåt för att sätta 4-1, och med sex minuter kvar av matchen lyckades David Rundqvist få hål på Christian Engstrand med ett snyggt skott. Med drygt två minuter till matchslut skickade Filip Johansson in ytterligare en reducering, men närmare än så kom inte Leksand då Mora gjorde 5-2 i tom kasse och punkterade tillställningen.

Leksand leder nu matchserien med 2-1 och nu på onsdag väntar hemmamatch i Tegera Arena.

Arvid Yngvesson