Två nyförvärv och två förlängningar
Publicerad: 2014-04-11

Leksands IF kan idag berätta om två nyförvärv och två kontraktsförlängningar. Tomi Sallinen och Viktor Mårtensson kommer dra på sig Leksandströjan för första gången. Och Joonas Rönnberg och Fredrik Händemark kommer, glädjande nog, att spela i Leksand även kommande säsong.
– Jag vet att Leksands IF är ett lag med traditioner och att fansen är fantastiska, säger Tomi Sallinen till leksandsif.se

Tomi Sallinen, 25 år, är en finsk center från Espoo, Finland. Efter sju år i Espoo Blues i SM-liiga är det dags för spel i Leksands IF. Kontraktet gäller nästa säsong.
– Det känns som att det är rätt tid nu att lämna Finland och ta sig an en ny utmaning i SHL. Jag ser verkligen fram emot att spela i Leksand nästa säsong.
Sallinen beskriver sig själv som en mångsidig center som gärna spelar såväl powerplay som boxplay.
– Jag känner mig säker i vilken situation som helst på isen.
Så här svarar Tomi på frågan om vad han vet om Leksand som lag och stad.
– Jag vet att Leksands IF är ett lag med traditioner och att fansen är fantastiska. Själva staden vet jag inte så mycket om, mer än att den är liten. Och så har jag hört att Leksand är en fin sommarstad.

Leksands sportchef Tommy Salo säger så här om att ha signat Sallinen.
– Tomi är en bekväm spelare i båda rollerna, som han själv beskrev. Han är en bra lagspelare och har varit assisterande kapten i Espoo. En spelare i bra ålder och med fin skridskoåkning.

Viktor Mårtensson – ny i Leksandströjan

Borlängefödde Viktor Mårtensson spelade några matcher i Leksands J18-lag säsongen 2006/2007. Sedan blev det spel i Borlänge HF fram till 2010 när Viktor flyttade till Västerås. Där har han spelat fram till nu, när det är dags för Leksand och SHL-debut.
– Det är kul och jag är glad att få den här chansen. Och det är speciellt med Leksand, säger Viktor om klubbytet.

Tommy Salo förklarar varför Leksand värvat Viktor.
– Han är en stark forward som det är otroligt jobbigt att möta. Viktor är bra på att både dela och även ta en rejäl tackling. Han backar aldrig undan och behöver det tas en fight så vet vi hans kvalitéer.

Joonas Rönnberg stannar i Leksand
Leksands IF har idag förlängt kontraktet med Joonas Rönnberg. Han har skrivit på för ytterligare ett år. Den finske backen har spelat tre år i Leksand och visat fina defensiva kvalitéer. Joonas säger så här om det nya kontraktet.
– Det känns jättebra att veta vad som händer nästa säsong och jag är stolt att vara leksing i minst ett år till. Det har varit min första tanke att stanna kvar i klubben. Jag har inte jobbat på att byta klubb eftersom jag vill fortsätta där vi avslutade den här säsongen säger Joonas.

Tommy Salos kommentar om den finske backen.
– Joonas kommer till jobbet varje dag och är en otroligt viktig del i vårt defensiva spel, inte minst i boxplay.

Fredrik Händemark har skrivit på för nästa säsong
På forwardsidan har nytt kontrakt skrivits med Fredrik Händemark, 20 år. Fredrik har spelat i klubben hela sin juniortid och fick säsongen 2011/2012 chansen att prova på a-lagspel. Han gjorde mål i sin första seniormatch och har sedan dess visat att han är en hårt arbetande forward.
– Jag är glad och stolt över att få representera Leksand minst ett år till, säger Fredrik.

Tommy Salo är glad att Händemark stannar i Leksand.
– Frippe ser jag tillhöra Leksand i många år framöver. Han är en bra center som är stor och stark och som aldrig viker ner sig.

Claes Thirus - Katharina Dalmalm