Förlust mot Växjö
Publicerad: 2019-10-05
Eftermiddagens hemmamatch slutade 1–3 efter att Växjö dragit det längre strået.

Leksannd inledde matchen bäst och hade spelet helt och hållet under de fem första minuternam, men trots det så var det gästande Växjö som tog ledningen på sitt första skott då ett friläge förvaltades. Efter målet öppnades matchen upp mer där bortalaget var snäppet vassare under resterande del av den första perioden, men Janne Juvonen räddade bland annat ett friläge och såg till att ettmålsunderläget inte blev större.

Även i inledningen av den andra perioden var Leksand det bättre laget och skapade flera chanser som kunde resulterat i en kvittering. Så blev dock inte fallet, utan som från ingenstans kunde Växjö öka på sin ledning till 0–2. Leksand hade sedan både ett och två bud att reducera innan periodpausen, men pucken studsade inte de blåvitas väg och målnollan höll i sig.

Leksand fick lov att gå framåt för att försöka ta ikapp tvåmålsunderläget, men istället för en reducering kunde Växjö skicka in 0–3 med nio minuter kvar av ordinarie tid via ett skott i krysset. Strax därefter kom äntligen Leksands första mål för kvällen då Patrik Zackrisson hittade nätet i powerplay, men närmare än så kom man inte. Matchen slutade 1–3 trots ett försök att komma ikapp i slutet av matchen.

Härnäst väntar bortamatch mot Färjestad på torsdag.

Arvid Yngvesson