Två ansluter - två förlänger
Publicerad: 2018-05-03
Damlaget
Danielle Stone och Samantha Hanson förstärker Leksands IF. Samtidigt står det klart att Wilma Johansson och Alva Johnsson stannar i föreningen.

Den kanadensiska forwarden Danielle Stone (-90) har spelat i Sverige sedan säsongen 2015/2016 och kommer närmast från spel i Brynäs.

Danielle Stone:
– Jag är riktigt förväntansfull inför den kommande säsongen och längtar redan till augusti, så att vi kan dra igång. Jag har förstått att Leksand är en lite mindre stad än vad jag är van vid, men har också hört att hockeyintresset där är stort, så det ska bli kul att få uppleva det. Lina Holm är en nära vän till mig och hon har bara pratat gott om föreningen. Jag älskar att göra mål, så jag hoppas att jag kan göra några stycken, men jag kommer oavsett att bidra med energi till laget och kommer att göra allt för att hjälpa mina lagkamrater att prestera på topp.

Uffe Hedberg:
– Danielle är en hårt jobbande spelare som kan spela både ytterforward och center. En spelare som är tuff och hård framför mål och som "vill in i skiten".

Samantha Hanson (-93) kommer från USA, men spelade i Sverige under säsongen 2016/2017, då hon fanns med i Djurgårdens guldlag.

Samantha Hanson:
– Jag kom i kontakt med Uffe Hedberg via min tidigare tränare från collegehockeyn, och det kändes som att Leksand var ett mycket bra val för min del. Jag vet vad som krävs för att vinna ett SM-guld och ser verkligen fram emot att starta arbetet med mina nya lagkamrater i jakten på ett nytt guld. Jag har hört att intresset för hockey är väldigt stort i Leksand och det känns väldigt spännande att få spela på en sådan ort, där passionen för sporten är så stor. I mitt spel är jag en offensiv back med skridskoåkningen som min största styrka. Jag sätter givetvis även en stor ära i det defensiva spelet och kommer att bidra med min fysik där.

Uffe Hedberg:
– En högerfattad, offensiv back som är duktig på att ta upp pucken i banan. Hon kommer att bli ett tillskott i vårt offensiva spel.

Wilma Johansson (-98), är en poängstark forward som har spelat i Leksands IF sedan säsongen 2014/2015. Den gångna säsongen svarade hon för 28 poäng (12+16) på 36 grundseriematcher i SDHL.
Hon har representerat det svenska U18-landslaget, och debuterade under den gångna säsongen i Damkronorna.

Wilma Johansson:
– Jag ser fram emot ett nytt år i Leksands IF. Jag har fått ett bra intryck av Uffe. Han är rak och ärlig och vet vad han vill och vart han ska. Det känns bra med nyförvärven som har kommit in, och jag tror att det kommer att bli en bra säsong. För egen del hoppas jag att kunna fortsätta bidra med poäng och utvecklas som hockeyspelare.

Uffe Hedberg:
– Wilma är en spelare som har hög fart, är bra med pucken och har ett bra avslut. Hon har en bra säsong bakom sig, men jag tror att hon har ännu en växel att lägga i.

Alva Johnsson (-99) är en hårt jobbande forward som har representerat det svenska U18-landslaget. Hon kom till Leksand från SDE inför den gångna säsongen, och har under tiden i Leksand bland annat visat upp en härlig inställning och en uppoffrande spelstil.

Alva Johnsson:
– Det är skönt att få fortsätta i samma trygga miljö ytterligare en säsong. Jag har haft bra kontakt med Uffe sedan han kom in som ny tränare och det känns bra att det är klart med ett nytt kontrakt. Jag tror stenhårt på det lag vi kommer att ställa på isen i vinter, då vi fått behålla stommen och stärkt upp med några spetsspelare.

Uffe Hedberg:
– Alva har bra storlek och är jobbig att möta på isen. Hon är fortfarande ung och det finns mycket utvecklingspotential i henne.

Leksands IF