Matt Carey tillbaka i LIF
Publicerad: 2020-02-13
Leksands IF har idag stärkt upp forwardsbesättningen inför slutspurten av säsongen 2019/2020 genom att knyta till sig Matt Carey som närmast kommer från spel i tyska Schwenninger Wild Wings. Kontraktet gäller säsongen ut.

Matt Carey är ingen obekant herre för leksandspubliken då han representerade föreningen i HockeyAllsvenskan säsongen 2017/2018. Innan sejouren i Leksand hade Carey tagit vägen via juniorligan OJHL till seniorspel i såväl AHL som ECHL, och han har även gjort två NHL-matcher för Chicago Blackhawks i sin karriär. Efter den senaste sejouren i Leksand gick Carey vidare för spel i Karlskrona HK i HockeyAllsvenskan, och han fick även chansen på SHL-nivå under samma säsong då han representerade Rögle BK vid 20 tillfällen under slutet av säsongen 2018/2019. Under den innevarande säsongen har Carey haft sin hemvist i den tyska högstaligan DEL där han spelat för Schwenninger Wild Wings.

Kontraktet med Matt Carey gäller för den resterande delen av säsongen 2019/2020.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Matt Carey:
-Matt Carey är en oöm spelare som lever på sin aggressiva spelstil. Han känner till SHL och kommer att bidra med tuffhet, hårdhet och energi vilket kommer bli viktigt för oss under resterande del av säsongen.

Richard Brasar