"Blir krig i varje byte"
Publicerad: 2017-10-26
Mattias Nilsson kommer att följa fredagens bortamatch mot Västervik hemifrån Leksand, men han tror sig ändå veta vad som väntar laget: – Att möta Västervik på bortais är inte lätt, det vet jag. Det blir tufft, men jag tror på grabbarna, konstaterar den 23-årige backen.

Mattias, som har en underkroppsskada, har inte spelat sedan bortamatchen mot Tingsryd den 13 oktober.
– Det är ganska exakt två veckor sedan nu, så självklart känns det tråkigt. Men jag vet också att det tar sin tid att komma tillbaka efter en skada, så det är inga konstigheter. Jag känner ju att jag är på väg tillbaka, och det har hänt mycket bara under de senaste dagarna, menar Mattias, som denna vecka har varit på is med laget för första gången sedan skadan.
– Jag har kört ett pass med laget, utan närkontakt, och det kändes skapligt tycker jag. Nu ska jag förhoppningsvis köra lite med juniorerna i morgon och sedan vila foten under helgen. På måndag tar vi ett nytt beslut.

Båda kommer från segermatcher

Matchen mot Västervik följer alltså Mattias Nilsson från TV-soffan, och han är inställd på en nervös afton.
– Man förstår ju verkligen hur det är att vara supporter nu. När man ser matcherna från sidan så känns ju allt farligt, haha. På isen är det en helt annan sak…

Efter segerhelgen hemma mot BIK Karlskoga och Oskarshamn har leksingarna, utöver en ledig måndag, ägnat sig åt träning hela veckan.
Fredagskvällens hemmalag Västervik spelade under onsdagskvällen, då man besegrade BIK Karlskoga med 4-1 på bortais.

Vad tror du om fredagens matchbild?

– Jag gjorde det förra säsongen, men det är ju inte alla i vårt lag som har spelat i Västerviks hall, och den är lite speciell faktiskt. Den är liten så det blir tight och ett bra tryck där inne. Det kommer troligtvis att bli krig i varje byte och inget skönspel direkt.

Och formen i laget?

– Den är bra tycker jag! Nu har ju inte jag varit med så mycket som sagt, men jag tycker att vi har något bra på gång nu med Jensa och Leffe, och det känns som att vi är på gång.

Någon som kommer att kliva fram lite extra tror du?

– Jag tror att Calle Själin kommer att hänga dit den mot Västervik. Det är dags för honom nu.

Elin Broman