Bortaseger mot Björklöven
Publicerad: 2019-02-06
En väl genomförd bortamatch mot Björklöven slutade med vinst med 4-1, vilket också innebär sjätte raka segern för Leksand.

Leksand fick en riktigt fin start på matchen då man tog ledningen efter drygt fyra minuter. Daniel Gunnarsson lade pucken mot mål, och framför målvakten fick comebackande Mattias Ritola sin klubba på pucken och läckert styrde in 0-1. Björklöven kvitterade då halva första perioden var gången, och 1-1 höll sig sedan till pausvila.

Andra perioden var smått fantastisk sett med blåvita ögon. Leksand tog tillbaka ledningen efter endast en minut då David Rundqvist hittade Johan Porsberger ren framför mål, som i sin tur styrde in pucken med ena skridskon. Inte långt senare ökade Mattias Karlsson på till 1-3 med en isare efter hårt jobb i offensiv zon från firma Karlsson-Knuts-Ollas. Attackerna framåt var inte över där, och i Leksands första powerplay för kvällen sköt Jon Knuts snyggt in 1-4 från snäv vinkel.

Tredje perioden var av helt annan karaktär jämfört med föregående. Leksand fokuserade på att bevaka ledningen och hålla tätt bakåt, vilket klarades av med bravur. Axel Brage, tillsammans med försvaret, stod för en bra insats och räddade flera farliga lägen. Slutresultatet skrevs till 1-4 efter en mållös avlsutande period, och det innebär Leksands sjätte seger i rad.

Nu på fredag väntar hemmamatch mot Almtuna, och i samband med detta ska Niklas Eriksson hyllas. Köp din biljett nu och säkra din plats i arenan!

Arvid Yngvesson