VM-backen Anton Lindholm klar för Leksands IF
Publicerad: 2022-05-18
Leksands IF har gjort klart med den defensive backen Anton Lindholm som närmast kommer från spel i KHL med Dinamo Minsk. Kontraktet med Lindholm gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Anton Lindholm kommer ursprungligen från Skellefteå där han tog sina första skridskoskär i Varuträsk IF innan han fortsatte med spel i SK Lejon under sin tid som ungdomsspelare. Som 15-åring tog Lindholm steget till Skellefteå AIK där han under sina sju säsonger i föreningen utvecklades via spel i J18- och J20-laget till att ta en ordinarie plats i SHL och dessutom gjorde VM-debut för Tre Kronor som 21-åring. I Skellefteå var Lindholm även med och tog två SM-silver på seniornivå. Framgångarna i Skellefteå gav eko på andra sidan Atlanten och inför säsongen 2016/2017 anslöt Lindholm till Colorado Avalanches organisation som han draftats av två år tidigare.

På nordamerikansk mark kom det att bli fem säsonger för Anton Lindholm där han representerade Colorado Avalanche i NHL, deras samarbetslag San Antonio Rampage och Colorado Eagles i AHL samt Chicago Blackhawks AHL-lag Rockford IceHogs. Totalt har Lindholm spelat 66 NHL-matcher och 184 AHL-matcher. Under den nyligen avslutade klubblagssäsongen har han representerat Dinamo Minsk i KHL.

Just nu befinner sig Anton Lindholm på finsk mark där han är en del av Tre Kronors trupp som försvarar de svenska färgerna vid den pågående VM-turneringen. Kontraktet med Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2023/2024.

Nyförvärvet Anton Lindholm om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt taggad på att komma igång i Leksand. Det finns en grymt bra supporterkultur i Leksand och det ska bli väldigt roligt att spela i den atmosfären. Jag har varit utomlands i några år nu och är nyfiken på hur ligan har förändrats. Det är helt klart en tight liga så det är verkligen viktigt att komma till jobbet varje kväll.

-Jag vill såklart bidra med, i första rummet, en stark defensiv och ett effektivt puckspel från min backposition. Jag vill bidra med en fysisk närvaro och vara någon man kan lita på i slutet av matcherna och perioderna. Jag känner att jag har skridskoåkningen för att följa med upp i anfallen och vill såklart bidra i den delen av spelet också.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Anton Lindholm:
-I Anton så får vi en oöm, fysisk, rörlig och uppoffrande spelare. Hans stora styrkor ligger i spelet utan puck, men Anton har även kvalitéer i spelet med puck. Anton har en enormt härlig karaktär som smittar av sig på en grupp och han är en ledare både på och utanför isen. Anton är dessutom i en bra ålder och hunnit skaffa sig massor av erfarenhet, inte minst från sina år i Nordamerika. Vi vill fortsätta utveckla Anton i spelet med puck, men att han blir en ryggrad och ledare i vårt försvarspel råder det inga tvivel om.

Richard Brasar