Inte vilken match som helst
Publicerad: 2022-10-01
Jon Knuts och lagkompisarna fick fira tre poäng inför en enorm bortaklack i Scandinavium. Vår trotjänare vet att den här segern betyder mycket för både laget och supportrarna. -Det var inte vilken match som helst, säger centern efteråt.

Frölunda tog ledningen i första perioden och trots att Leksand också hade några bra chanser stod det 1-0 efter 20 minuter. Tidigt i andra kvitterade John Quenneville. Jon fick en andraassist till det målet.
-John gör en kanonmatch! Det var viktigt att målet kom så tidigt i andra, säger centern.
Jon har spelat i hop med John och Patrik Zackrisson de senaste matcherna. En ganska stor omställning för Jon som lirat med Martin Karlsson i "evigheter".
-Nu tycker jag att vi börjar hitta varandra. Och det är utvecklande för mig som spelare, säger Jon.
I och med att han och Martin hittar varandra i sömnen har det varit nyttigt att testa något nytt.

Viktigt med bra start

Innan matchen hade Frölunda en hyllning till sina lagkaptener genom tiderna.
-Det var klart annorlunda att värma upp och sen vänta i över 50 minuter. Men jag tycker att vi kom igång bra, säger Jon.
Han ville inte att Leksand skulle inleda som man gjorde i torsdags mot Örebro. Och det lyckades laget med.
-Vi visste att vi måste vara påställda från start.

Hur var matchen?
-Varmt! Intensivt och en mycket rolig match att spela, säger Jon.

Lindholm var dominant

Efter matchen fick backen Anton Lindholm Mashatten. Både för sitt mål, men framför allt för sin strålande försvarsinsats.
-Betydelsen av att ha en sån spelare i sitt lag… han måste vara en mardröm att möta, säger Jon imponerat.
Anton gjorde det matchavgörande fjärde Leksandsmålet. Frölunda reducerade med knappt fem minuter kvar och skapade därmed rejält med nerver hos Leksandssupportrarna.
-Jag har varit i den sitsen att sitta bredvid och det är alltid värre. Det är lättare att vara på isen och bara jobba 100 %, tycker Jon som alltid är lugnet själv i de situationerna.

Fantastiskt bortastöd

Jon tycker att det här var bland det häfigaste han upplevt när det gäller bortastöd. När han tackade klacken efteråt sjönk det in helt.
-Det var ståpäls! Och härligt att ta in hela atmosfären, säger Jon och skickar ett stort tack till alla som var i Göteborg och bidrog till segern.

Katharina Dalmalm