Jesper Ollas tillbaka i Leksands IF
Publicerad: 2016-04-22

Leksands IF har idag skrivit kontrakt med den återvändande Jesper Ollas, 31, som senast kommer från spel i Brynäs IF.

Jesper Ollas är tillbaka i moderklubben Leksands IF som han, med undantag för en säsong som utlånad till IFK Arboga 2003/2004, representerade ända fram till våren 2011. Inför säsongen 2011/2012 gick flyttlasset till Gävle för spel i Brynäs IF, en klubb som han representerat de senaste fem säsongerna. Han var assisterande lagkapten i Leksands IF säsongen 2010/2011 och han har även varit assisterande lagkapten i Brynäs IF de tre senaste säsongerna. Totalt gjorde han 236 matcher i SHL för Brynäs IF. Sin poängmässigt bästa säsong i Brynäs hade Jesper säsongen 2013/2014 då han gjorde 39 poäng (17+22). Detta ledde även till en plats i Tre Kronor under fem matcher den säsongen, i vilka han gjorde ett mål och ett assistpoäng.

Som junior i Leksands IF tog han SM-guld med föreningens J18-lag år 2000 samt ett SM-silver med föreningens J20-lag år 2001. Jesper var även med att ta Leksands IF tillbaka till dåvarande Elitserien säsongen 2004/2005 då han till stora delar av säsongen bildade kedja med Michael Ryder och Mikael ”Challe” Karlberg.

Kontraktet med Leksands IF sträcker sig över de kommande tre säsongerna.

Mikael Karlberg kommenterar värvningen:
-Det känns jättebra att få hit Jesper. Vi har jagat honom ganska hårt under våren, och det är kul att han vill komma tillbaka till Leksands IF. Vi har en ung trupp och vi ser Jesper som en ledare i laget den kommande säsongen. I Jesper får vi också en spelare med stort hjärta för både laget och bygden, avslutar Mikael Karlberg.

Jesper Ollas om att komma tillbaka till Leksands IF:
-Det är jättekul att vara tillbaka i Leksands IF. Jag har följt laget väldigt noga de senaste säsongerna. Vi kommer att få kämpa hårt för varje poäng i vinter, och jag kommer att göra allt jag kan för att hjälpa killarna i laget. Att få spela inför Leksands fans igen har verkligen motiverat mig att ta beslutet att flytta hem. Det känns fantastiskt att få säga ”vi” om Leksands IF igen, avslutar Jesper Ollas.

Claes Thirus