Intervju med Jesper Ollas
Publicerad: 2016-04-22

Efter ett antal säsonger i Brynäs blev det idag klart att Jesper Ollas återvänder till moderklubben och leksands if.se ringde för att hälsa Jesper välkommen tillbaka till Leksands IF.

Först och främst, varmt välkommen tillbaka till Leksands IF, Jesper!
-Tack så mycket! Det ska bli jättekul att få representera Leksand igen.

Hur ser du på din utveckling sedan du senast spelade i Leksands IF?
-Det känns som att jag tagit ganska många kliv framåt som hockeyspelare. Jag tycker att jag förbättrat många delar i mitt spel, kanske framförallt spelet med puck. Jag fick en mer kreativ och producerande roll i Brynäs, även om det kan te sig lite konstigt då jag faktiskt tog ett kliv upp i seriesystemet. Sedan är det klart att jag hunnit bli mer rutinerad med åren, såväl mentalt i förberedelser inför matcher men även i spelet på isen. Jag tycker att jag utvecklats en hel del, jag är nyfiken som person och vill lära mig nya saker varje dag så jag hoppas att det inte är stopp i utvecklingskurvan nu heller. Jag vill hela tiden bli bättre.

Du fick även prova på landslagsspel några matcher säsongen 2013/2014. Hur beskriver du den upplevelsen?
-Det var jättekul! Det var en säsong där nästan allt gick rätt för mig personligen så det var såklart kul och hedrande att få vara med i landslaget. Jag tycker att jag lärde mig en hel del även av den upplevelsen och de erfarenheterna har jag verkligen tagit med mig i mitt vidare spel.

Du har även varit skadad under en period som grusade en hel säsong för din del. Hur ser du tillbaka på den tiden?
-Det har verkligen gått upp och ner, de här åren i Brynäs. Det var en riktigt tuff skada, och det var faktiskt svårt att motivera sig själv att genomföra den träningen som krävdes för att komma tillbaka från den skadan. Det var inte bara en gång under den perioden jag fick tankar om det kanske var dags att byta bana i livet, men jag fick ordning på det till slut och idag så känns kroppen jättebra.

Hur har du följt Leksands IF under din tid i Gävle och Brynäs IF?
-Jag har ju följt Leksands IF väldigt noga på så nära håll jag kunnat. Jag har smugit runt i arenan på några matcher och varit där och tittat. Det har alltid varit intressant att följa Leksand och såklart har jag hoppats att det ska gå bra för föreningen. Det var väldigt kul när de gick upp i SHL första gången under min tid i Brynäs, men lika tråkigt såklart när de åkte ur igen. Nu känns det jäkligt kul att kunna säga ”vi” igen, att ”vi är tillbaka”.

Hur skulle du beskriva den resan Leksands IF gjorde den gångna säsongen?
-Ja, vad hittar man för ord att beskriva det med egentligen? Det är svårt att förklara riktigt hur det gick till och det var inte många som trodde att det skulle gå hela vägen med tanke på inledningen av säsongen, men det är ju precis det här som är det fantastiska med idrott. Det är som livet i stort, ingenting är omöjligt, och jag tror att det kan vara en motivationshöjare för vem som helst. Det var en fantastisk bedrift!

Vad tror du om den säsongen vi har framför oss och vad kan du bidra med till det som komma skall?
-Vi måste vara inställda på att det kommer bli en tuff säsong. Vi är nykomlingar och vi har en ung trupp så vi måste vara ödmjuka inför uppgiften. Vi kommer att få jobba stenhårt för varje poäng. Jag kommer att göra allt jag kan för att hjälpa killarna, dels med den rutinen jag samlat på mig, dels göra mitt yttersta hela tiden på isen. Det är ändå härligt att få slå ur underläge och vi kommer att se till att svetsa ihop gruppen rejält för att kunna etablera oss i SHL.

Avslutningsvis, hur kommer det vara att ha stödet från Sveriges bästa fans i ryggen för första gången på många år den kommande säsongen?
-Det har verkligen motiverat mig att ta beslutet att flytta hem igen. Det är något jag saknat, att få uppleva den stämningen som skapas i Tegera Arena. Jag tror inte att det går att jämföra med någon annan arena i Sverige och jag längtar verkligen åka ut på isen inför vår hemmapublik. Det ger mig en stor motivation att träna hårt i sommar när man vet vad som väntar.

Claes Thirus