Blåvit seger i match 1
Publicerad: 2018-03-26
Leksand svarade för en stark insats och besegrade Mora med klara 5-2 i Direktkvalets första match. På onsdag väntar returmöte i Tegera arena.

Leksand inledde den första perioden med tre raka utvisningar. Det blåvita boxplay-spelet satte dock effektivt stopp för Moras anfall, inte minst genom uppoffrande spel av exempelvis Jon Knuts, Martin Karlsson och Oskar Lang.
Mellan de två första Leksandsutvisningarna hann gästerna även med att sätta matchens första mål. Detta efter att Johan Porsberger tagit tillvara på en passning från Moramålvakten Christian Engstrand.
Ställningen 0-1 stod sig perioden ut.

Leksingarna gjorde en bra andraperiod och såg ut att ha bra kontroll på matchen.
Alex Friesen utökade ledningen efter bara två minuters spel, och trots att Mora reducerade några minuter senare, var perioden fortsatt Leksands. Spelet blev dock rejält sönderryckt på grund av en rad utvisningar åt olika håll.
Hemmalaget hade några bra chanser i slutet av perioden, men Tex Williamsson svarade för flera fina och viktiga räddningar.
LIF-backen Filip Johansson blev i stället periodens sista målskytt, vilket innebar ställningen 1-3 efter två spelade perioder.

Mora fick chansen att reducera på straff i den tredje periodens inledningsminuter, men Tex Williamsson stoppade David Kases försök. Leksingarna fortsatte att spela uppoffrande, och när Jon Knuts utökade ledningen till 4-1, med fyra minuter kvar av perioden, reste sig hemmapubliken för att lämna arenan.
Leksand vann till slut rättvist matchen med fem mål mot två, mycket tack vare ett stabilt och uppoffrande försvarsspel.

På onsdag 19.30 väntar returmöte i Tegera arena!
Biljetter skaffar du här

Leksands IF