Seger i premiären
Publicerad: 2019-09-14
Leksand vann årets SHL-premiär mot Malmö med 5-2 efter en mycket stark tredje period där hela fyra mål gjordes.

Det var ett mycket högljutt Tegera Arena som väntade de båda lagen vid nedsläpp efter en lång dags väntan. Hög fart präglade matchinledningen där Leksand kom att ta ledningen i powerplay efter att Sebastian Wännström petat in pucken från nära håll, men bara 40 sekunder därefter kvitterade Malmö. I mitten av perioden hade Thomas Valkvae Olsen en puck i nät som dock dömdes bort för spelare i målgården, och istället för en blåvit ledning i pausvila blev det bortalaget som hade övertaget efter att ha gjort 1-2 i numerärt överläge.

I början av andra perioden förde Malmö spelet och hade flera lägen att öka på ledningen, men Janne Juvonen spikade igen och stod för flera fina räddningar. Det dröjde till slutet av mellanakten innan Leksand fick upp farten, och då fick man upp farten rejält. Målchans på målchans radades upp och de blåvita tryckte konstant tillbaka gästerna men lyckades inte få in pucken och gick återigen till pausvila med ett underläge att hämta ikapp.

Leksand fortsatte med samma otroliga intensitet i tredje perioden och belöningen kom direkt. Efter en minuts spel frispelade Jonas Ahnelöv Sebastian Wännström som kyligt kvitterade och blev tvåmålsskytt. Endast en minut därefter åkte Oskar Lang till sig ett friläge och snärtade upp 3-2 i krysset med en backhand trots att han var upphakad vid skottillfället. Efter målet fortsatte Leksand att spela en mycket underhållande hockey, och till slut kom även 4-2 efter att Daniel Olsson-Trkulja fått en läcker pass från Marek Hrivik. Samme Hrivik skulle även punktera matchen i öppen kasse och säkra en premiärvinst med 5-2.

Arvid Yngvesson