Tre segrar av tre möjliga
Publicerad: 2019-09-15
J20
Leksands J20-lag inledde säsongen näst intill perfekt efter att ha tagit 8 av 9 poäng. Emil Heineman hade en stor del i varje seger då han prickade in hela sex mål under helgen. – Jag tycker att hela laget har steppat upp för varandra.

Helgen inleddes med seriepremiär mot Djurgården i fredags. Matchen stod länge och vägde vilket 1-1 efter två perioder tydde på, men i tredje perioden släppte allt och Leksand vann till slut med 6-2.
– Jag tycker att vi jobbade och slet stenhårt, vi spelade ut och vågade lägga bra passningar vilket är ett väldigt bra styrkebesked i början av säsongen. Det var en oerhört rolig match, säger Emil Heineman som stod för två mycket viktiga mål i inledningen av tredje perioden.

Under lördagen var det returmatch mot Djurgården, men denna gång blev det betydligt jämnare där Leksand kunde vinna med 3-2 efter förlängning.
– Det är pannben som kommer fram då man är lite slut efter förra matchen. Vi snackade ihop oss och sade att vi får fortsätta jobba hårt, vi kunde ju inte lägga av när vi hade börjat så bra. Det kändes bra att vi har Isak Rosén som gjorde två kassar och avgjorde i förlängningen.

Kross mot AIK och hattrick

Tidigare idag spelade Leksand sin tredje och avslutande match för helgen då AIK stod för motståndet, och det blev en rejäl kross med 8-2.
– Vi kände det i första perioden när vi kom ner på dem i anfallszon och började vända och vrida, de hade inte en suck när vi kom där. Innan vi började dra ifrån så kunde de faktiskt ha reducerat till 3-2 och kommit närmare, men Jakob Hellsten i kassen stängde igen idag, han var riktigt bra, förklarar Emil.

Och du stod för ett hattrick idag och totalt sex mål över helgen, hur känns det?
– Det är helt sjukt får jag säga, jag fick pucken efter matchen också så det blir ett minne.

Emil vill även passa på att ge lite extra beröm till tre spelare och såklart laget i stort.
– Backparet Jakob Stöffling och Alexander Lundqvist har varit riktigt bra idag och genom hela helgen, de är väldigt stabila bakåt. Jakob Hellsten (målvakt) var bra både mot Djurgården första matchen och idag. Jag tycker även att hela laget har steppat upp för varandra, så en eloge till laget, målvakterna, Jakob och Alexander.

Arvid Yngvesson