LIF ställs mot Färjestad och Timrå
Publicerad: 2022-01-21
E-sport
Efter totalt två inspelade poäng på de fyra inledande matcherna i eSHL väntar nu nya chanser till poäng. – Gör vi rätt saker ute på isen så vinner vi matcherna, säger forwarden Daniel "Dasplund" Asplund inför matcherna mot Färjestad och Timrå.

I premiären blev det blåvit förlust med 0-2 och 0-5 mot förhandsfavoriten Örebro. Siffror som följdes upp med två förlängningsförluster mot Oskarshamn.
– Örebro är ett topplag i Europa så vi visste att matcherna mot dem skulle bli tuffa, men vi startade starkt och var med spelmässigt i den första matchen. Örebros starka försvarsspel och en duktig målvakt hindrade oss dock från att sätta pucken i nätet. Vi fick se oss besegrade av ett bättre lag till slut. I matcherna mot Oskarshamn var det i stället vi som förde spelet, men flertalet stolpträffar och några slarviga markeringsmissar i egen zon straffade oss. Två övertidsförluster är såklart inget vi är nöjda med, med tanke på hur matchbilden såg ut.

Vad behöver ni främst förbättra till kommande matcher?
– Vi måste bli bättre positionerade i egen zon, så att motståndarna inte kan skapa några enkla målchanser. Vi måste också bli mer distinkta i avsluten så att vi inte förlorar fler poäng i matcher där vi äger matchbilden, menar Daniel Asplund, vars lag nu närmast ställs mot tabellfyran Färjestad (i kväll, fredag), och jumbon Timrå (måndag).
– Färjestad är precis som Örebro ett offensivt skickligt lag, vilket vi är väl förberedda på. Vi behöver vara noga med alla detaljer och hålla oss till vår gameplan. Timrå har vi mött i andra sammanhang tidigare denna vinter och då vunnit med marginal, så där går vi in med hård forecheck för att dominera matchbilden och spela hem samtliga poäng till Dalarna.

eSHL följer du enklast via TV4 Play eller C More, samt Prima eSports Twitch-kanal.

Elin Broman