Förlust mot Luleå
Publicerad: 2017-03-04
Matchrapport
Leksands IF förlorade kvällens drabbning mot Luleå HF i Coop Norrbotten Arena med 5-2. LIF-målen gjordes av Johan Porsberger samt Johan Olofsson.

Luleå HF och Leksands IF drabbade samman på lördagseftermiddagen i Coop Norrbotten Arena. Det var en första period, i Norrbotten, med två lag som stod sannerligen stabilt bakåt. Man försökte inte några stora risker och hjälpte sin målvakt på ett bra sätt. En första period, som slutade 0-0 - där de var två lag som spelade klokt. – Det är lite flängigt. Men jag tycker att vi gör en helt okej period, sade Tobbe Forsberg till C More.

Luleå spräckte nollan först

Den andra perioden, var väldigt lik den första. Två lag som inte tog några stora risker i sitt arbete. Dock var det en bjudning av LIF-försvaret, som gjorde att Luleå-spelaren Falk kunde göra 1-0 till hemmagänget. Något som var nära att kvitteras genom Olofsson, efter en mycket fin pass av Norén - men Lassinatti stod för en sannerligen vacker räddning. Efter målet öppnades det upp alltmer och innan periodvilan var hemmalaget i ledning med 2-0.

Två Leksandsmål i tredje perioden

Leksand lyckades reducera till 2-1 genom Porsberger. Dock varade inte den glädjen alltför länge, då det var hemmalaget som gjorde 3-1 28 sekunder senare. Något som senare blev 4-1 genom Mastomäki. Leksand lyckades visserligen reducera ytterligare en gång, till 4-2 genom Olofsson. Men dessvärre fick dalalaget se sig besegrade i bataljen i Luleå med 5-2.
– Vi gör ingen jättedålig bortamatch. Det tycker jag inte, sade lagkaptenen Jesper Ollas till C More efter matchen och fortsatte. – Spelmässigt tycker jag att vi är med och de kör inte över oss på något vis.

Johannes Wahlberg