Seger och hållen nolla mot Oskarshamn
Publicerad: 2020-02-22
Den nio matcher långa förlustsviten är bruten efter att bottenmötet mot Oskarshamn slutat med en 3–0-seger efter att Axel Brage hållit Leksands första nolla för säsongen.

Leksand inledde matchen riktigt bra och skapade flera lägen redan direkt på nedsläpp. Fredrik Forsberg hade ett skott i stolpen efter bara två minuter, och inte långt därefter var Emil Heineman centimeter ifrån att sätta pucken från slottet. Det skulle dock dröja till den åttonde spelminuten innan ledningsmålet välförtjänt gjordes av Patrik Zackrisson i powerplay som därmed gjorde mål för andra matchen i följd. Med drygt fem minuter kvar till pausvila kom nästa måljubel då Sebastian Wännström ökade på till 2–0 när han slog in en retur, även det i powerplay.

Den andra perioden var inte lika händelserik som den första men innehöll trots det ganska bra spel från Leksands sida med ett par vassa målchanser. Bland annat så hade Lucas Nordsäter ett fint läge som räddades, men efter tolv minuters spel kom nästa mål i matchen och dessutom i numerärt överläge för tredje gången för kvällen. Marek Hrivik fick pucken och sköt in 3–0 via en Oskarshamns-klubba, vilket även höll sig perioden ut.

Tredje perioden var inte lika välspelad som de första 40 minuterna då det stundtals var fram och tillbaka ute på isen. Oskarshamn lyckades jämna ut spelet något samtidigt som Leksand försvarade sig väl och behöll också 3–0-ledningen hela matchen ut. Därmed bröts den nio matcher långa förlustsviten och dessutom höll Axel Brage säsongens första nolla.

På tisdag väntar bortamatch mot Frölunda.

Arvid Yngvesson