Lägeskoll med J18 inför säsongen
Publicerad: 2019-09-03
Junior
Säsongsstarten närmar sig sakta men säkert för Leksands J18. Huvudtränare Patrik Andersson jobbar just nu för fullt med att få allt att gå i lås då omsättningen av spelare har varit stor inför säsongen. – Vi har inte kommit så långt med att sätta gruppen då vi fortfarande jobbar med beteende och attityden till sättet att träna.

Om knappt två veckor är det premiärdags för Leksands J18-lag då Falun kommer att stå för motståndet. Patrik Andersson, huvudtränare, har haft mycket att göra nu på slutet då många nya har flyttat till Leksand.
– Vi har elva stycken nya som börjat hockeygymnasiet i augusti, och endast nio stycken är kvar från förra säsongen. I och med det så har vi en bit kvar innan gruppen är riktigt tight. Vi jobbar dagligen med att spelarna ska må bra, med beteendet samt attityden till sättet att träna.

Stor omsättning av spelare

Några av fjolårets spelare har till denna säsongen flyttats upp till J20 trots att de har åldern inne för spel med J18, vilket har bidragit till en stor omsättning av spelare.
– Fem spelare är med J20 hela tiden. Isak Posch (målvakt), Isak Wallén (back), Kevin Lindemann (forward), Erik Hedlund (forward) och Wille Bärehag (forward) har startat där. Sedan kan det vara rörligt under säsongen, men de fem tillhör J20 då de behöver folk och för att fylla upp kvoten.

I och med detta så blir det lite av en nystart den här säsongen, men det är något som Patrik har vant sig vid.
– Ja så är det ju nästan varenda år, som värst har vi haft åtta stycken uppe i J20. Vi brukar ha rätt unga lag, både J18 och J20.

Träningsmatch mot Mora imorgon

Imorgon ställs Leksand mot Mora i ett försäsongsderby, men uppladdningen har inte varit helt optimal då flera spelare har drabbats av sjukdom.
– Just nu har vi lite sjukdomar i truppen. Igår var vi sex backar och sju forwards på träningen, så vi håller fortfarande på att inventera sjukdomsläget. Det är ganska klassiskt, skolan har börjat, man tränar en del och får inte vila lika mycket som man gör innan skolan har börjat. Det brukar vara sådana perioder och vår verkar ha börjat nu. Det kan hända att vi tar med någon från J20, förklarar Patrik.

Vad vill ni uppnå med säsongen?
– Det är att nå Allsvenskan som drar igång i början av 2020, det är vårt enda föreningsmål. Laget har inte hunnit sätta sina mål än, men kommer att göra det inför seriestarten nästa vecka.

Arvid Yngvesson