Lucas Elvenes ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2022-10-03
Leksands IF har idag gjort klart med den 23-årige forwarden Lucas Elvenes som närmast kommer från spel i HV71. Kontraktet gäller till och med säsongen 2024/2025.

23-årige Lucas Elvenes kommer ursprungligen från skånska Ängelholm där han fått sin hockeyfostran i Rögle BK. I moderklubben Rögle gick Elvenes hela vägen från ungdomsleden, via juniorlagen, till representationslaget i SHL. Vid NHL-draften 2017 tingades Elvenes av Vegas Golden Knights och två år senare, inför säsongen 2019/2020, var det dags för honom att pröva vingarna på andra sidan Atlanten då spel i Chicago Wolves väntade. Efter en stark säsong i Wolves fortsatte AHL-spelet i Henderson Silver Knights och San Diego Gulls under de nästkommande två säsongerna. Totalt stod Elvenes för 117 poäng på 164 matcher i AHL. Inför den innevarande säsongen återvände Elvenes till Sverige och spel i HV71, men det kom dock bara att bli tre matcher för honom i HV71 innan man kom överens om att avsluta avtalet.

På landslagsnivå har Lucas Elvenes representerat Sverige i samtliga nivåer från U16-landslaget via varje åldersnivå upp till Tre Kronor som han debuterade i redan som 20-åring.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Lucas Elvenes ansluter till Leksands IF gäller till och med säsongen 2024/2025.

Lucas Elvenes om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser väldigt mycket fram emot att få spela för Leksands IF. Jag har spelat under Björns ledning tidigare, och ska bli roligt att få jobba med honom igen. Jag har bara hört gott om Leksand, och jag längtar tills jag får ta på mig tröjan.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Lucas Elvenes:
-Lucas är en spelare vi haft ögonen på länge men inte haft möjligheten att få till oss förrän nu. Nu öppnades en lucka och vi är jätteglada att ha hittat en lösning. Lucas styrkor ligger i spelet med puck där hans exceptionella spelsinne är av yppersta spets. Nu får vi jobba med honom i 2,5 år vilket känns jättespännande. För att kunna ta in Lucas redan nu har han accepterat ett väldigt förmånligt kontrakt utifrån Leksands IFs perspektiv, vilket också visar på hans vilja att komma till vår miljö och utvecklas vidare.

Richard Brasar