Bortaseger mot Djurgården
Publicerad: 2020-01-15
J20
Leksands J20-lag var under kvällen i Stockholm för bortamatch mot Djurgården. Efter en jämn drabbning stod det klart att tre poäng följer med hem i bussen efter att Marcus Karlberg stått för två mål och avgjort mötet.

Matchen inleddes med att Leksand hade lång tid i spelmomentet 5 mot 4 efter att en spelare i Djurgården dragit på sig ett matchstraff för checking from behind. Trots detta lyckades inget mål göras och den första perioden slutade mållös efter skottstatistiken 9–10.

I den andra perioden trycke Leksand på för ett ledningsmål, och 14 minuter in i mellanakten tvingades Djurgården att ta timeout. Detta gav effekt för hemmalaget och Leksand drog på sig två utvisningar strax därefter och det såg länge ut som att även den andra perioden skulle sluta mållös. Med 39 sekunder kvar till pausvila klev dock Kevin Lindemann fram och sköt in 0–1 och satte det blåvita laget i förarsätet. I samma veva som ledningsmålet gjordes drabbades en spelare från Djurgården av en utvisning för osportsligt uppträdande, vilket skulle visa sig få konsekvenser direkt i tredje perioden.

24 sekunder in i kommande period kom Leksands 0–2-mål efter att Marcus Karlberg skickat in pucken och utökat ledningen. Djurgården försökte sedan reducera och skapa liv i matchen på nytt, men Isak Posch i målet stod för en riktigt bra insats och räddade gång på gång. Med två minuter kvar kom dock reduceringen när hemmalaget hade plockat målvakten och spelade med sex utespelare, men med en dryg minut kvar av matchen satte Marcus Karlberg spiken i kistan då han gjorde sitt andra mål för kvällen i tom kasse för resultatet 1–3 och tre nya poäng. I och med detta så ligger Leksand tillsammans med Frölunda i toppen av serien med 9 av 9 inspelade poäng hittills.

Nu väntar nästan en veckas matchledigt för J20 då nästa match är på tisdag borta mot Brynäs.

Arvid Yngvesson