Fantastiskt stöd i en speciell situation
Publicerad: 2020-03-12
Hemmamatch
Det har varit en annorlunda morgon på kontoret i Tegera Arena för VD Andreas Hedbom, och ännu märkligare lär nog kvällen kännas när Leksand och HV71 gör upp inför tomma läktare. Andreas Hedbom har full respekt för beslutet, och ser samtidigt att Kraftsamlingen dundrar på ändå trots tomma läktare.

Sent under onsdagskvällen kom alltså beskedet att regeringen beslutar att begränsa publika möten med över 500 deltagare som ett led i Folkhälsomyndighetens förhöjda smittorisk gällande Coronaviruset. Detta påverkar all större arenaidrott och evenemang i Sverige, och självfallet även SHL.

Leksands IF står givetvis bakom såväl regeringens direktiv.
-Så som nuläget ser ut, både i Sverige och globalt, är det viktigt att alla gör vad de kan för att minska smittspridningen. Vi har gjort vad vi kunnat genom att informera internt om hygien och förhållningssätt vid symptom, men när det kommer till en fullsatt arena har vi så klart svårare att förhindra att coronaviruset sprider sig ytterligare. Det är ett klokt beslut som tagits, säger Leksands IFs VD Andreas Hedbom.

Ett fantastiskt stöd

Efter onsdagskvällens besked om att torsdagens omgång spelas utan publik har Leksands IF upplevt ett fantastiskt stöd från våra supportrar. Den avslutande omgången var ju tänkt som en kraftsamling inför Direktkvalet till SHL tillsammans med Dalakraft och Leksand Superstars. Trots att matchen spelas utan publik har dock inte kraftsamlingen avtagit bland våra supportrar vad det verkar. Istället är det många som såväl under onsdagen som torsdagsmorgonen hört av sig till Leksands IF med frågan hur man kan göra för att bidra ekonomiskt ändå.

-Det är en helt unik situation vi upplever just nu. Mig veterligen har Leksands IF aldrig spelat inför tomma läktare tidigare. Den ekonomiska aspekten är självfallet sekundär i ett sådant här läge, men det är klart att vi förlorar pengar när vi tvingas spela inför tomma läktare. Det stödet vi upplever är verkligen värmande, säger Andreas Hedbom.

Många vill bidra

Dalakraft, som tillsammans med Leksand Superstars, stod bakom kraftsamlingen inför kvalet, och även är kvällens matchvärd, kommer fortfarande att bidra med 100% av det planerade beloppet trots att matchen spelas utan publik.

Efter önskemål från många av våra supportrar väljer vi därför dessutom här nedan att redovisa hur man kan bidra i samband med matchen trots att man inte tillåts att vara på plats, samt några exempel på artiklar i arenan:

Swishnummer: 123 074 71 21

Sittplatsbiljett: 75 kr
Ståplatsbiljett: 50 kr
Popcorn: 35 kr
Hamburgare: 50 kr
Korv/Knäckepizza: 25 kr
Kaffekopp: 25 kr

Ersättning av biljettkostnad

För de som önskar att få kompensation för den erlagda biljettkostnaden till torsdagens match mot HV71 är detta självklart möjligt. Vi kommer att gå ut med information om hur man går tillväga för att göra anspråk på sin ersättning om så önskas så snart vi rett ut situationen internt och tillsammans med vår biljettleverantör AXS.

Richard Brasar