Lundberg tar timeout från hockeyn
Publicerad: 2020-01-11
Damlaget
Damernas lagkapten Elin Lundberg har spelat sin sista match för säsongen 2019/2020. Till sommaren väntar nämligen ett nytt kapitel i livet för backen från Malung då hon för första gången ska bli mamma.

För Elin Lundberg väntar en ny utmaning och ett nytt steg i livet då hon i sommar blir mamma för första gången i livet. Detta innebär att hon under fortsättningen av säsongen kommer att ses vid sidan av isen istället för på densamma.
-Det blir en timeout för mig som spelare nu, men jag kommer att fortsätta att vara med runt laget säsongen ut. Jag kommer att fungera lite som lagledare och stötta spelarna och ledare med det jag kan bidra med. Det är såklart inte det jag är van med, men det var väldigt roligt även att vara i den rollen när jag fick prova på det under min skadeperiod i början av säsongen. Jag tror att man kommer att se det på ett lite annat sätt nu när jag faktiskt valt det här själv till skillnad från när jag var skadad, säger Elin Lundberg.

Att det är något stort som väntar för Elin Lundberg är givet, men även sett till livet som hockeyspelare blir det en annorlunda säsong att se tillbaka på i framtiden.
-Det har inte varit ett lätt beslut med hela den här grejen, framförallt just med tanke på att jag missade inledningen av säsongen på grund av skadan. Att sedan välja att ta ett nytt break nu när jag kommit tillbaka i spel och att det har börjat gå allt bättre för laget har inte varit helt lätt, men det ska så klart bli jättekul och det känns spännande att gå in i ett nytt skede i livet.

Siktet är inställt på comeback

Elin Lundberg har under sin karriär hunnit med många milstolpar och meriter som spelare. Hon har spelat 374 tävlingsmatcher för Leksands IF vilket är klubbrekord på damsidan, och hon har i landslagssammanhang representerat Sverige vid såväl OS som VM. Än har dock inte sista matchen spelats i Lundbergs karriär menar hon.
-Jag känner mig inte färdig som spelare. Det blev en annorlunda säsong för min del, men jag är absolut inte klar med karriären. Det finns de som har fått barn och som spelar fortfarande så det kommer att bli en ny erfarenhet för mig. Nu kommer jag dock att ta en vecka i taget, och det som blir i sommar och höst kommer då. Just nu är mitt fokus på den här säsongen på mitt sätt. Jag är fortfarande med på isen och kör det jag kan, utom att spela matcher då så klart.

Ser fram emot det nya livet

Livet med barn är inget nytt för Elin Lundberg, och även i den delen av livet har hon gedigna meriter. Självfallet blir det dock en ny del att själv vara mamma, men det är någonting kaptenen ser fram emot.
-Jag älskar ju barn och jobbar även med barn till vardags, så det är en stor del av mitt liv. Nu kommer det att bli en ny situation för mig att bli mamma och se det från en annan synvinkel, och det ska bli spännande. Jag är både förväntansfull och lite nervös, men jag tror att det kommer att bli jättebra, avslutar den blivande mamman Elin Lundberg.

Richard Brasar