TV-pucken: Dag 4
Publicerad: 2019-11-03
TV-pucken
Dalarna besegrade Småland med 3-2 i finalen och vann därmed den första upplagan av TV-pucken för tjejer. På pojksidan förlorade Dalarna sin match mot Gästrikland med 3-4 och slutar därmed på en sjätte plats i turneringen.

Dalarna fick en drömstart på finalen när leksingen Nicole Hall kom helt fri och skickade upp pucken i krysset efter knappt sex minuters spel. Hall utökade sedan ledningen då hon snappade upp ett läge i powerplay och distinkt sköt in 2-0 femton minuter in perioden. Innan den första utav två perioder var färdigspelad kunde dock Småland reducera med 23 sekunder kvar till pausvila och återigen skapa nerv i matchen.

I den andra perioden kopplade Dalarna återigen greppet om matchen då ännu en leksing stod för ett mål, och denna gång var det Tuva Kandell som bombade in 3-1 från offensiv blå. Småland kröp därefter återigen närmare med en ny reducering med åtta minuter kvar av ordinarie tid, men Dalarna försvarade sig föredömligt resten av matchen och kunde till slut vinna med 3-2. Därmed vann Dalarna den första upplagan av TV-pucken för tjejer, stort grattis!

För pojkarna stod Gästrikland som motståndare i placeringsmatchen om femte plats. Lukas Lagerberg gjorde den första periodens enda mål efter 16 minuter spel, men det var i kommande period som målen rasslade in.

Gästrikland kvitterade drygt fem minuter in i mellanakten, men bara 26 sekunder därefter återtog Dalarna ledningen genom leksingen Eric Hultgren. Därefter följde tre raka mål i powerplay där 2-2 gjordes först innan Erik Olhans-Lind satte hemmalaget i förarsätet igen, men för tredje gången i matchen kunde gästerna kvittera några minuter senare. Med en minut kvar av matchen punkterade Gästrikland också tillställningen och såg till att mötet slutade 3-4. I och med detta slutar Dalarna på en sjätte plats i TV-pucken.

På pojksidan vann Stockholm Nord turneringen efter en mycket underhållande final mot Östergötland som slutade 5-4.

Placeringar i TV-pucken

Flickor