Seger i första mötet
Publicerad: 2019-03-28
Leksand vann det första mötet mot Mora med 5-3 efter en väl genomförd bortamatch.

Leksand var laget som öppnade målskyttet i kvällens match trots en man mindre på isen. Jon Knuts gjorde ett fantastiskt jobb i offensiv zon när han tog pucken och kyligt rundande Janne Juvonen för att lägga in 1-0. Mora tog över spelet helt därefter men fick inte hål på Axel Brage, och med 35 sekunder kvar av första perioden kom 2-0 som från ingenstans. Mattias Ritola levererade en härlig passning till Linus Persson som bara hade att skjuta in pucken, och Leksand ledde alltså med två mål trots 20-4 i skottstatistiken.

Inledningen av andra perioden var helt otrolig sett ur Leksands synvinkel. 34 sekunder in ökade Daniel Gunnarsson på till 3-0 med ett mycket välplacerat skott, och en minut senare ordnade Anton Karlsson 4-0 efter att Leksand rullat upp Mora helt. Innan mellanakten var över kunde hemmalaget reducera och krypa lite närmare inför de avslutande tjugo minuterna.

Tredje perioden blev en riktig pärs då Leksand febrilt försökte behålla ledningen hela vägen in. Mora reducerade först till 4-2 för att sedan komma riktigt nära genom att göra 4-3 med nio minuter kvar. Därefter var det ruskigt jämnt och en kvittering var nära till hands, men Martin Karlsson såg till att avgöra i tom kasse till 5-3 och säkra en seger i första matchen.

Nu på lördag väntar hemmamatch inför ett fullsatt Tegera Arena!

Arvid Yngvesson