Uddamålsseger mot Björklöven
Publicerad: 2018-11-16
En jämn och fartfylld match slutade med tre poäng till Leksand efter att Axel Brage motat 25 av 26 skott.

Inledningen av matchen var av mycket högt underhållningsvärde med hög fart och snabbt spel från båda sidor. Ju längre den första perioden led desto mer tog Leksand över, och till slut satt 1-0 välförtjänt i powerplay. Mattias Karlsson lade en puck från blålinjen som seglade hela vägen in i mål och försatte hemmalaget i ledning.

Mellanakten var mycket fram och tillbaka där lagen turades om att skapa målchanser. Tobias Forsberg hade bland annat ett klockrent skott i stolpen, men det var i ett numerärt överläge som nästa mål skulle göras. Oskar Lang snappade upp pucken framför mål och sköt upp den i krysset med en läcker backhand. Mot slutet av perioden spela Björklöven bättre, men då klev Axel Brage fram och räddade laget från ett baklängesmål.

Knappt sex minuter in i tredje perioden drabbas Johan Porsberger av två utvisningar i samma läge, och i det efterföljande boxplayet reducerade Björklöven till 2-1. De avslutande minuterna av matchen tillbringades i Leksands defensiva zon, där David Rundqvist bland annat räddade en puck precis på mållinjen. I matchens absolut sista sekund fick Björklöven ett grymt läge att kvittera, men då klev Axel Brage fram med en fantastisk plock och såg till att säkra tre poäng för Leksand.

Nästa match spelas nu på söndag borta mot Almtuna, och nästa hemmamatch för Leksands del är nästa onsdag då Karlskrona kommer på besök.

Arvid Yngvesson