Äntligen tre poäng
Publicerad: 2019-10-31
Den nio matcher långa förlustraden är äntligen bruten då Leksand vann borta mot Växjö med 4–2 efter att Fredrik Forsberg avgjort matchen med en halv minut kvar.

Matchen öppnades mardrömslikt för Leksands del så Växjö tog ledningen efter bara 15 sekunder då ett backskott styrdes via Mattias Karlssons klubba och in. Trots den jobbiga starten åt sig Leksand in i matchen mer och mer, och när knappt nio minuter var spelade så skickade Filip Johansson in kvitteringspucken från sin backposition. Inte många minuter senare tog Fredrik Forsberg vara på en felpassning och sköt välförtjänt in sitt första mål i LIF till 1–2 efter att Leksand varit det bättre laget under en tid, vilket även var resultatet efter 20 minuters spel.

Andra perioden var otroligt fram och tillbaka och saknade definitivt inte målchanser. Båda lagen hade ett par lägen som mycket väl kunde ha resulterat i minst ett mål, och Spencer Abbott stod för Leksands bästa chans med ett friläge som dock räddades. Trots en mycket svängig mellanakt höll sig resultatet perioden ut och Leksand var fortfarande i förarsätet.

Sex minuter in i tredje perioden kvitterade Växjö efter att ha inlett perioden bäst, och strax efter målet tog Roger Melin timeout för att lugna ner laget. Matchen såg sedan länge ut att gå mot förlängning, men med en halv minut kvar tappade Växjös målvakt ut pucken till en framstormande Fredrik Forsberg som bara hade att lägga in 2–3. Direkt därefter avgjorde sedan Mattias Karlsson definitivt då han kunde skicka in 2–4 i tom kasse. Därmed är den nio matcher långa förlustsviten äntligen bruten.

På lördag väntar bortamatch mot Malmö.

Arvid Yngvesson